Ljudtrassel med MBP till LCD via HDMI

Hej !

Vad kommer det sig att ljudet i plexmenyerna spelas upp på tv:n men inte själva filmljudet när man väl startat den ?

Jag har sökt en del på div forum och youtube, fast inte hittat riktigt vad jag söker.

Jag har alltså kopplat min MBP med en helt vanlig HDMI kabel till en LCD tv.

Bilden är inte speglad utan jag “drar” över plex till den andra skärmen…

Väl där så hörs ljudet i tv.n när jag menybläddrar.

Startar jag däremot en film eller tv serie så hoppar ljudet tillbaka till datorn, fast bilden visas fortfarande på tv:n.

Då jag är rätt ny på mac så uppskattar jag om du som kan detta, skriver en beskrivning hyggligt enkelförklarad :slight_smile:

Tack på förhand !

Tjena och välkommen till forumet.

Jag blir lite konfunderad här. Hur har du kopplat ljudet? Till min vetskap finns det bara en HDMI-bestyckad Mac och det är senaste Mac Minin.

Tack !

Jag ber om ursäkt.. Det sitter en kabeladapter (Mini DP - HDMI) mellan datorn och HDMI kabeln också.
Den har ljudstöd...

Har den en extra sladd till ljudutgången då? För DisplayPorten har ju inget stöd för ljud…

Jag fick fix på inställningarna i Plex (där problemet låg) och nu fungerar det.

Till imist:
Jag skrev i mitt första inlägg att ljud fanns i menynläget på lcd:n eller hur.
Så alltså finns det ljudstöd i Mini DP:n...
Men tack ändå för ditt engagemang !

Edit:
Inställningarna för ljud i plex har, om man sätter i sladden, ett HDMI-val. (Istället för internt ljudval)
Dock verkar detta försvinna om man drar ur sladden och man får då välja detta om, och om igen...
Annoying.. Det borde finnas ett snabbval eller avkänningsfunktion. (men det gör det kanske :) )

Härligt att det löste sig! :rolleyes:

Eftersom jag var nyfiken googlade jag lite på det här och fick lära mig att Apple lade till stöd för audio via DisplayPorten i april 2010.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort för mer info.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.