Hej!
nu är jag är igen med ett problem. först vill jag tacka kenjon och atrus för hjälpen med mina tidigare frågor.
nu är det så att jag har ett par blue-ray filmer som har dts ljud, och det vill inte spelas upp i plex. men
spelar jag i tex vlc så fungerar ljudet på filmerna, och kör jag samma film på min macbook pro i plex så
fungerar ljudet.
på min mac mini har jag osx 10.7.1 och plex version 0.9.3.4. kan det vara något problem med osx lion?
för jag har planer på att byta hårddiskar i macbooken och i mini:n bör jag då lägga in osx 10.6.8 istället?
sen upplever jag att bilden hackar lite smått när jag spelar upp hd material jag har provat att ändra olika HZ alternativ,
alltså 24, 25,30,50 och 60 HZ men jag blir inte klok på vad jag gör för fel, jag tycker att jag har läst spaltmil på olika forum
för att få min mini setup att fungera bra men det gör den inte riktigt som det är nu.
vänliga hälsningar från en Rookie
Hmm. Det finns lite olika saker som kan skapa detta problem. Men först måste jag veta hur din ljuduppsättning ser ut. Hur kopplar du ut ljudet från din Mac Mini, och vad kopplar du till? En sak som direkt poppar upp i huvudet är att du ska in i Preferences i Plex huvudmeny och gå till System, Audio och där se till att "Link System Output" och "Link System Volume" är ibockad. Se också till att "Audio Output Device" står på korrekt. Till exempel, om du kopplar med HDMI så ska det stå HDMI där.
Då det gäller hz så ska du ställa in den så hz är samma som filmens FPS. Alltså om du ser BluRay så ska du köra 24hz. Det kan bli lite läppsynch-problem, men det löser du genom att gå in i OSD medan filmen spelas upp och trycka på ljudsymbolen. Där hittar du audio offset. Skulle gissa att du ska trycka vänsterpil tills det står 0.200 ungefär, men du får prova dig fram ifall det ej stämmer.
För att lösa problemet med hack i filmen så skulle jag rekommendera att du stänger av "Hardware Decoding" i Preferences som du hittar i Plex huvudmeny.
okej, som det är just nu så har jag mac minin kopplad till tvn med HDMI och kör både ljud och bild via den, jag har alltså inge reciver eller externa högtalare. Vad det gäller Link System Volume och Audio Output Device så är e i bockade och output device står på HDMI.
hur får jag reda på vilken fps som filmen spelas i? jag har också provat att stänga av hardwere decoding men då upplever jag att hacken blir värre men jag ska absolut prova detta igen.
måste bara få passa på att tack dig ännu en gång, din hjälp Artus är ovärderlig :).
Mycket underligt. Och du har testat öka volymen på TVn? :)
Jag använder uteslutningsmetoden, är filmen från en BluRay så är det 23.976 fps (så sätt output till 24hz), och är det gammalt PAL material så använder jag 50hz (eftersom PAL är 25FPS och det går bra att använda hz som är multiplicerbara tmed hela tal, 25 gånger heltalet 2 blir 50). Är det gammalt NTSC-material så sätter jag skärmen till 60hz eftersom NTSC är just under 30FPS.
Om man är osäker så går det alltid ta reda på genom att ladda hem en applikation som heter "Media Info". I outputten av analysen den appen gör så kan man se "Frame Rate" under "Video Stream". Men som sagt, med tiden lär du dig vad som är vad :)
Och med lite tur så kommer utvecklarna hitta ett bra och säkert sätt att lägga in automatisk omswitchning av refresh rate beroende på vilken film som spelas.
EDIT: Och tack för de värmande orden. Det uppskattas!
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.