Nu ska jag ta steget från PC och Popcorn Hour till Apple ;-)Jag ska ta steget fullt ut och köpa en iMac 21,5" och en Mac Mini. Minin ska fungera som media-center med hjälp av Plex. Jag kör mest 720p och ibland några DVD-rippar lagrade på en extern hårddisk. Det har tydligen varit en del problem med 2011 modellen och Lion?
Vilken modell ska jag köpa? 2010/Snow Leopard eller 2011/Lion modellen?
Filmer, musik och bilder kommer att lagras på en extern hårddisk. Vilken typ/modell rekommenderar ni? FireWire eller USB?
Om jag vill uppgradera RAM minnet på min iMac och Mac Mini. Vilket märke/modell ska jag köpa?
Der er ingen dvd/cd i 2011 modellerne og nogle klager over at den larmer. Køb da en billig 2010 model - den er kraftig nok til plex. Du skal bare sørge på at få 4gb ram.
Jag har en 2011 entry-modell med Lion och integrerad Intel-grafik. Inga problem vare sig med Plex eller ljudnivå. Den extra processorkraften kan komma väl till pass vid live transcoding av HD-material för att strömma till iPhone eller iPad. Tyvärr är Plex ganska kass på det (bl.a. klipper ljudet) så jag använder AirVideo till det istället. Sen slipper du den fula DVD-sloten också med en 2011:a
Jag kör med två externa USB-diskar. Inget speciellt, billiga diskar har funkat bra för mig.
Jag har inte tänkt strömma HD-material till min iPhone, men det är ju aldrig fel med lite extra kraft
Så du har inte haft några problem med Plex och Lion. Man har ju läst en del om fläktar som låter, HD ljud som inte funkar (inget som jag bryr mig om).
Nu har jag en nästan ny 2010 modell med alla tillbehör på gång för ett överkomligt pris. Ska jag köpa den och sätta i lite mera minne eller ska jag köpa en ny 2011 modell?
Jag har ännu inte haft en dator med för mycket prestanda. Även om du inte toklastar 2011:an drar den mindre ström för motsvarande uppgift jämfört med en 2010:a (även om de är strömsnåla båda två). Det är rätt stor skillnad på Core2Duo och i5. Själv har jag varit sugen på en Mac Mini länge, men inte tyckt att det har varit tillräckligt prisvärt förrän 2011:an kom.
Det som är käckt med en dator istället för en mediaspelare är just att du kan göra saker med den senare som du inte tänkte på när du köpte den.
Jag har kört både optiskt ljud ut och via HDMI, dock bara vanligt 5.1 i Dolby Digital.
Det kan bara du svara på :)
Du behöver dock inte oroa dig över att 2011:an låter eller att det skulle vara problem med Plex. Men har du nu ett bra pris på en 2010:a så räcker den alldeles utmärkt.
Du har helt rätt. Man ska inte vara dumsnål. Det straffar sig bara i framtiden.
Bara det inte är några problem med Plex och nya Mini i5 tillsammans, så köper jag den. Jag ska ju ändå köpa en ny iMac i5 också. Som jag sa, så ska jag gå hela vägen
Det enda jag ser som nackdel med nya Mac Minin är att den kräver att man har Lion installerat på den. Och Lion har lite väl mycket småbuggar än så länge.
Den nya Mac Minin kommer vara fantastisk om någon månad då Apple fixat Lion.
Är ripparna i ISO-format eller enkel-fil såsom MKV eller MP4?
Du har en ganska basic setup, så jag tror inte du kommer dyka på så många problem iofs, och de flesta problemen löses inom en snar framtid. Men jag har sett många olika symptom på saker som verkar häröra från Lion-uppdateringar. Många är i samband med olika NAS. T.ex. Drobo, eller andra NAS där folk kopplar ihop med SMB. Öven sett några CIFS-problem som är svåra att diagnosticera.
Sen har vi några haft problem med AV synch, men det har iofs oftast kunnat förklaras med att de har haft Hardware Decoding påslagit, och hela den delen misstänker jag är lite omskriven av Apple.
Nåja, det jag ville säga är att förbered dig på lite strul, så kommer du inte bli besviken. Det är en fantastisk lite maskin :)
Uppspelning av DVD-rippar i VIDEO_TS-struktur är nog det enda som inte funkar som det ska hos mig (det är väldigt ryckigt). Men om jag fattat det rätt är det ett [generellt Plex-problem](http://forums.plexapp.com/index.php/topic/28772-jerky-iso-playback-after-0934-update) som inte är kopplat till Lion.
Jag har också en enkel setup med all media lokalt.
Exakt, den buggen kommer lösas i nästa uppdatering.
Tvärtom Roger. Det är rekommenderat att använda mkv och mp4 istället för .iso/.img/VIDEO_TS. De sistnämnda flerfils-filmerna är alltid knepiga att stödja och det dyker upp lite buggar som involverar dom lite då och då.
Har nya Mac Mini 2011 utan dvd-slot, kör mot en Drobo-FS. Fungerar bra. Hade dock lite problem i början när Lion inte växlade om mellan digitalt ljud och pcm. Det är dock löst nu med uppdateringen av Lion. Mac minin är supertyst, nästintill ljudlös. Hänger inte med på folk som säger att den låter högt… Har en liten konstig grej som händer dock, filmer kan frysa och stanna, men är osäker på om det är plex, minin, drobon eller nätverket. Händer inte alla filmer, tror dock att det löser sig så småningom.