Vervangen Mac mini.... advies?

Beste mensen,

Hierbij m’n eerste post! :slight_smile:

Al sinds een aantal jaar gebruikt ik met veel plezier plex! Eerst vanaf m’n zwarte macbookje & later heb ik hier een 2de-hands Mac Mini gekocht. Door de jaren heen gebruik ik (en mn huisgenoot) Plex met steeds meer apparaten (beide hebben we een iPhone, iPad & mac). Hierom wil ik binnenkort m’n Mac mini vervangen voor een sneller model.

Momenteel heb ik als server & tv-client:

Mac Mini 1.1 (late 2006)

Core2Duo, 2 GHz & 2 GB

Nu twijfel ik over welke “nieuwe” 2de hands Mini ik wil kopen. Persoonlijk vind ik het oude ontwerp mooier dan het nieuwe (en de mini staat onder m’n tv en is dus goed zichtbaar…). Hierom zit ik te denken aan de:

Mac Mini (late 2009)

Core2Duo, 2,53 GHz en 4 GB (+SSD zelf erin zetten).

Maar mijn vraag is dus of ik echt merkbare snelheidswinst heb tussen beide machines. Of dat ik mijn esthetische argument beter achter me kan laten en voor bijv. een Mini 2011 met een i-processor kan gaan.

Ow ja, ik doe niets met HD. Ik converteer naar lichte bestanden. En de max. belasting zal zijn als we beide buitenshuis op onze iPad tegelijk iets kijken. Zou dat met een ‘late 2009’ model kunnen?

Hopelijk dat iemand me hier iets van advies kan geven! Alvast bedankt voor de moeite!

Vriendelijke groet,

Bamboe

En je wil hem blijven gebruiken als server?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, inderdaad als server en tevens als client voor m’n TV.

Dat zal meeste gebruikte setup zijn. Qua CPU lukt dit nu ook op m’n huidige Mini, maar vraag me vooral af of we beide buitenshuis via (bijv.) iOS-app ook kunnen kijken. Begreep dat buitenshuis extra CPU trok van je server… (maar ik weet daar technisch te weinig van om 'te exact te begrijpen).

Alvast bedankt voor meedenken!

Op het moment dat de server gaat transcoderen dan vraagt dat best veel van de CPU. Hoewel de Plex media Server rekening houdt met de specs van de beschikbare CPU, blijft het toch hard werken. Om die reden geeft de machine met de zwaarste specs dan ook het meest stabiele resultaat.

Je TV client op dezelfde Mac zal nauwelijks (nooit?) transcoderen, maar het streamen naar een iOS device lokaal via Wifi of remote via myPlex transcodeert altijd. De native ondersteuning van deze apparaatjes beperkt zich tot mp4 met slechts een paar codecs en daarom zal je oorspronkelijke mediamateriaal nagenoeg altijd omgerekend worden.

Je zou nu al eens wat testjes kunnen doen met een iOS device. Dan merk je snel genoeg of het een beetje acceptabel afspeelt. Je nieuwe keus zal best wat beter presteren hij rekent tenslotte wat sneller, maar een wereld van verschil zal het niet zijn. Een nieuwere processor met meer cores en hyperthreading geeft meer ondersteuning aan het optimaal gebruik van de Plex mogelijkheden.

Kort gezegd: uitproberen met wat je hebt. komt dat een beetje in de buurt dan gaat het nog wat soepeler met je huidige plan. Wordt het drama, verwacht dan geen wonderen en investeer beter in een hedendaags model.

Hoi Rondol1,

Bedankt voor je reactie! Duidelijk verhaal. Ik ga eens wat experimenteren met huidige setup & idd kijken in welke mate het CPU het trekt.

Nog een aanvullend vraagje:

Vanuit m’n "iTunes-periode (pre-plex) heb ik veel films en series omgezet naar .mov/.m4v/.mp4 (dmv iFlicks). Dit gaat qua stream enorm soepel. Maar met bijv. .mkv merk ik dat 'ie veel moeite heeft. Zou het moeite waard zijn om alles naar m4v/mp4 om te zetten, zodat CPU voor streamen laag blijft?

Nogmaals bedankt voor reactie!

Dat denk ik zeker, in principe doet de PMS nu hetzelfde maar dan in realtime om haperingen te voorkomen. Dat is best een opgave. Wanneer het al "voorgetranscodeerd" is dan hoeft de Mini alleen nog te streamen, 

Dan begrijp ik dat CPU verschil inderdaad (en blijkt m’n vermoeden gelukkig ook nog goed te zitten).

Is idd wel redelijk wat werk, maar neig er toch wel naar… Zal nog ff over nadenken. Maar iig enorm bedankt voor je antwoord & begrijpbare uitleg!

Ik zit dit draadje al enige tijd te volgen maar wat ik niet begrijp is de wens voor oude hardware. Ik snap de “looks” maar tegelijkertijd zie ik een behoorlijke compensatie tov performance. De looks is m.i. uitstel van het onontkoombare, de problematiek is een logisch gevolg. Het core duo draadje maakte mij sip, het is onontkoombaar dus waarom je verzetten tegen iets wat alleen compensatie biedt met veel bij pijn?

Sent from my iPhone

Hoi AJ,

Tof dat je die vraag ook stelt (en niet in stilte je blijft verwonderen hierover…). Het zijn een aantal persoonlijke redenen die meespelen, maar zal proberen 't uit te leggen.

1. Lol in oude hardware

Allereerst heb ik er wel lol in om oude hardware zo lang mogelijk nog aan de praat te houden. Zo schrijf ik dit op een iPad 1 en werk ik op kantoor met een zwarte MacBook uit 2006 (nog CoreDuo ipv Core2Duo). Email, browsen en tekstverwerken kon destijds ook al goed genoeg. Voor zulke simpele taken hoef ik geen nieuwe Mac. Jaartje geleden SSD in gedaan & beestje doet nog wat 'ie moet doen.

2. Gebruik Plex

Ongeveer 90-95% van Plex gebruik gaat via Plex-Server/Client-Mac Mini. De gene die ik nu heb, doet die taak voldoende. De upgrade is dus enkel voor die overige 5-10%. Het aantal keren dat zowel huisgenoot als ik buitenhuis tegelijk op iPad willen kijken zal statistisch gezien klein zijn. Hiermee is upgrade leuk, maar niet essentieel…

3. Geld.

Hopelijk komt op WWDC nieuwe Mini en worden veel bestaande mini’s vervangen. Ik hoop dan voor leuk prijsje een late-2009 te kunnen kopen. Tegelijk heb ik anderhalf jaar geleden een huis gekocht en ben nu slaapkamer, wc & badkamer aan het verbouwen. Verschil tussen (max) €250-300 voor tweedehandsje of €600 voor nieuwe Mini is significant. Gezien de upgrade niet echt cruciaal is, steek ik het verschil liever in m’n verbouwing. (En koop evt. over 3 jaar (na de verbouwing) alsnog een i5 als tweedehands indien toch nodig)

4. Converteren

Ik geef persoonlijk niet veel om HD etc. Films boven de 1 GB/stuk en serie-afleveringen boven de 500MB/aflevering converteer ik sowieso ivm opslagruimte op netwerkschijf. Film van 4GB vind ik zonde van opslagruimte, met 800MB-films kan ik er 5x zoveel kwijt op zelfde schijf. Dus omzetten naar iOS-friendly is niet zo veel extra werk tov daarvan. En omzetten is handeling van 2min en daarna iMac hele nacht laten werken terwijl ik lekker lig te slapen.

5. Verwachting dat mijn behoeftes in toekomst niet stijgen.

Mac Mini/Plex-server is bij mij een dedicated machine en ik zie geen hogere eisen voor in de toekomst ontstaat. Of het nu 10 of 10.000 films in database betreft, gebruik blijft idem. Goed genoeg = goed genoeg. Ben bescheiden in m’n behoeftes en hoef niet per se beste/nieuwste te hebben…

(Dit uiteraard icm het financiële plaatje. Als ik morgen een quad-core gratis zou krijgen, wordt ik wel heel blij… :-))

6. Form-factor.

Vind dat die oude koekjes-trommel Mini er grappiger uitzien dan nieuwe gestroomlijnde & platgeslagen Mini. Maar dit argument is wel sluitstuk van alles…

Hopelijk heb ik alles een beetje kunnen verduidelijken!

Al eens gedacht aan het zelf maken van uw pc?

Kom meestal goedkoper uit.

Het grootste voordeel is natuurlijk dat je volledig vrij bent.

Je hebt tegenwoordig heel mooie cases zoals deze:

https://www.youtube.com/watch?v=NZXDgjVY_EI

Natuurlijk zal je voor 200€ amper een pc kunnen maken.

Maar je moet het zo zien dat wanneer je een iets krachtigere pc/mac wilt, je gewoon het onderdeel vervangt en geen nieuwe pc/mac hoeft te kopen.

Met hackintosh maak je er trouwens een mac van ;)

Begrijp me niet verkeerd! Ik heb alles zelf origineel van Apple.
Maar heb al heel goeie dingen gehoord over hackintosh.

Vooral diegene die de windows problemen uit de weg willen, een krachtige machine willen maar toch nog dingen achteraf willen kunnen aanpassen en de prijs wat de kop willen indrukken.

Meer informatie vind je hier: http://www.tonymacx86.com/422-building-customac-buyer-s-guide-may-2014.html

Met verschillende "builds".

Persoonlijk ben ik van plan om later zelf zo een te maken met os x server erop. Zodat die als NAS kan dienen en als plex server.

Het zelf in elkaar steken van pc's heb ik al verschillende keren gedaan en is veel simpeler dan sommige mensen denken.

Waarschijnlijk zal deze optie u niet aantrekken, maar wou toch nog even duidelijk maken dat je die mogelijkheid hebt :).

En ik moedig u zeker niet af om de nieuwe aanstormende mac mini te kopen!

Apple is namelijk fantastisch in al de dingen die ze doet!!

Ben trouwens heel benieuwd naar maandag! Volgens vele analisten wordt 2014 het jaar van nieuwe Apple producten!

Zoals Eddy Cue in een interview zei: "I think we have the best product pipeline in 25 years Apple, later this year".

Spannend toch!

Groetjes!

Veel van de punten die je opnoemt zorgen er idd voor dat je een oud model moet nemen maar geld is erg moeilijk bij een Mac apparaat. Persoonlijk zie ik de kosten meer in de waarde van afschrijving, een Mac is behoorlijk waardevast waarbij de mini de kroon spant. Je hebt het over een mini kopen van 5 jaar oud wat zo'n 150-200EUR kost, nieuw te krijgen voor 500 als je een beetje om je heen kijkt. Dan heb je dus afgerond 300EUR uitgegeven voor een periode van 5 jaar. Dat is mij nog niet gelukt in PC land aangezien de afschrijving van sommige onderdelen al zoveel koste :)

Nog even wat food for thought; Je zou een mini-ITX board kunnen plaatsen in de huidige mini behuizing. Je hebt dan wel geen daadwerkelijke Apple meer maar je zou daar een Hackintosch van kunnen maken zoals Pieter_VO al aangaf. Zou je redelijk veel van jouw puntjes af kunnen tikken en zit je qua CPU etc. iets minder aan de krappe kant.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.