Mac Mini med usb hd, fat32 eller hsf , åtkomst med pc/mac

Hej

Tog äntligen steget över till mac för ett år sen och har nu köpt en mac mini med, gillar verkligen plex och skulle vill ha mac minin som nav för media och säkerhetsbackup.

Kör nu Mac minin med en extern Western Digital för filmlagring och försöker dela ut den externa disken( fat32) till både mac och pc.

Har lyckats komma åt mac minin som utdelad mapp och fått externa hd synlig men kan inte komma in på den vare sig via afp eller smb - samma sak på pc som mac, kommer dock åt mac minins hårddisk - testat med alias på extern hd med utan att lyckas.

Aktiverade Ftp på Lion och lyckades komma in på externa hd , kunde läsa men inte lägga in data på den. Formaterade ett usb minne till hsf och det fungerade klockrent från mac till mac och med pc till mac- kunde både lägga till och ta bort filer

Frågan är vilken väg är rätt väg att gå?

Kan det funka med ett par externa hds dels som media lagring och dels som backup för pc och mac. Borde jag formatera om hdn till hsf då? Kommer jag att komma åt den via pc då?

Eller är det bara att satsa på en rejäl NAS ? ( efter att ha läst lite trådar här så verkar det som att folk rekommenderar att man har NAS ansluten direkt till routern som sen strömmar allt till andra enheter)

Tacksam för tips

Hej och välkommen till forumet.

Jag kan inte säga vad du ska göra, det finns för- och nackdelar med allt. Om du har en extern hårddisk som du måste få att fungera på både en Mac och en PC så kan man formatera disken som NTFS och installera en NTFS-drivrutin på din Mac. Denna t.ex. http://www.macupdate.com/app/mac/26288/ntfs-for-mac-os-x

Men det går inte komma ifrån att ett NAS är överlägset. Allt går över ditt nätverk och diskformatet spelar ingen roll. Jag kör ett Synology NAS just nu som jag tryckt in 4 stycker 2 Tb Hitachi-diskar i. I framtiden ska jag bygga ihop ett 12-diskars NAS eller liknande. NAS är definitivt något jag rekommenderar :slight_smile:

Tack för svaret Atrus

Verkar som att du har rätt, ju mer jag testar inser jag att det behövs lite tweaks för att få diskarna att fungera på både operativsystemen :frowning:

Det första jag ville var att få det här att fungera och få trådlös åtkomst till den externa både via pc och mac, vilket gick på en hsf disk( ej testat en ntsf än)

Sen så kanske det är enklare med backuper via en NAS än min nuvarande lösning om man ska ha backup från både pc och mac.

Ska testa vidare och se om ntsf eller hsf är rätt väg att gå, tycker att det är flera som borde ha testat det här före mig, har sökt ivrigt på forumet men inte hittat kompletta svar.

Verkade som en enkel och billigare och tekniskt enklare lösning än nas att börja med.

Nas verkar ju grymt, men helt i en annan prisklass…å andra sidan skulle man kunna få det att funka med RAID backuper osv skulle det vara grymt. Frågan är hur svårt det är med :slight_smile:

Söker vidare och dreglar över NAS lösningar :slight_smile:

Updatering.

Okej så här illa är det…

FAT - får åtkomst, kan läsa men ej skriva

NTFS - får åtkomst, kan läsa men ej skriva

HFS - kan både läsa och skriva

kan inte få upp alla externa diskar när jag ansluter med afp och smb - men med ftp funkar det alltid.

Köpte och installerade Paragon som funkar klockrent - installerade det på båda mina mac:ar i tron att jag nu skulle kunna få upp en ntfs disk och kunna både läsa och skriva till den över nätverket men nej - så, HFS är det enda som jag kan få att funka i alla fall.

Överföringshastigheten är ett annat kapitel - långsamt… Köpte en Extreme häromdagen och hastigheten är bättre men inte bra…

Borde ju bli bättre om jag ansluter min mac Mini till Extremen via kabel?

Nån som kan lite mera om nätverk än jag?

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.