kommer agera server åt min familj nu när det går att dela ut bilbiotek.
men skulle vilja veta hur man ska ha det optimalt för att det ska fungera smidigt.
just nu så har jag en airport extreme som "fiber dosan" är kopplad till. i extremen så hra jag en 2TB inkopplad. sedan har jag en macmini kopplad till tv:n med PMS och PMC på. men funderar på en samsung tv med plex app ist och låta macminin endast vara server.
något jag med enkla medel bör ändra på för att få allting att flyta mycket enklare bättre?
vill inte köpa några dyra saker just nu iallafall så helt lite tips på vad jag kan göra med sakerna jag redan har.
blir det någon skillnad om jag har hårdisken koplad direct i macminin ist? eller är det sak samma?
kommer agera server åt min familj nu när det går att dela ut bilbiotek.
men skulle vilja veta hur man ska ha det optimalt för att det ska fungera smidigt.
just nu så har jag en airport extreme som "fiber dosan" är kopplad till. i extremen så hra jag en 2TB inkopplad. sedan har jag en macmini kopplad till tv:n med PMS och PMC på. men funderar på en samsung tv med plex app ist och låta macminin endast vara server.
något jag med enkla medel bör ändra på för att få allting att flyta mycket enklare bättre?
vill inte köpa några dyra saker just nu iallafall så helt lite tips på vad jag kan göra med sakerna jag redan har.
blir det någon skillnad om jag har hårdisken koplad direct i macminin ist? eller är det sak samma?
jag har instegsmodellen av macmini med i5 processor och 4gb ram osv. ej uppgraderad något.
Den senaste modellen? Isåfall skulle jag absolut fortsätta använda den som både server och klient. Som server eftersom jag förutsätter att den datorn är den kraftfullaste du har i hushållet, och som klient eftersom att Mac/Win/Linux-klienten är det kraftfullaste och mest feature-rika versionen av Plex du kan få tag i just nu. De andra klienterna har några funktioner som PHT inte har, men som helhet är det ingen klient som kommer nära.
Personligen skulle jag nog ha kvar hårddisken i Extremen så länge som du ej har problem med att mounta disken eller andra småproblem. Har du några saker som stör dig på den fronten så ska du definitivt flytta disken till att vara direktinkopplad i Mac Minin.
okej då behåller jag allting som det är just nu då när jag inte har några problem =)
enda problemet egentligen jag har är att apple remoten fungerar väldigt dåligt den tar sällan emot. men det problemet kan man nog lösa lätt bara man orkar sätta sig in i det =)
Jag skulle nog flytta disken. USBdiskar på Extreme är ganska långsamma…. Dessutom lastar du LANet dubbelt om du ska streama till en annan enhet. Först ska filmen från Extreme till minin, sedan från PLEX i minin till klienten.