Tog ner Plex 9, hade innan 8…men för att få en bättre möjlighet utvecklingsmöjligheter, så valde jag att sätta mig in i 9:an. Dock så undrar jag över några snabba saker.
När jag läser in mitt bibliotek “Movie”, så kommer alla filmer upp, d vs jag trodde att den läser in på översta mappstrukturen, finns det ett sätt att endast se översta mappstrukturen enligt den jag har på servern…?
sedan så ser jag att trots det finns omslag på filmen, så finns den inte där när jag startar Plex Clienten. Det är inte omslag som är manuellt tillagda, utan hämtas per automatik, vad kan det bero på?
Sedan har jag några mappar i “Movie”, som skulle kunna klassas som TV-serier, räcker det att döpa om filerna i resp mapp till något annat, så dyker de upp i “Movie”…vill helst ha allt i “Movie”
När jag startar Plex och går till Movie, så skulle jag vilja att den direkt visar filmerna…inte ett ytterligare val…kan man ställa in det? Idag har jag valt att göra en Favorit, men…
Några småfrågor, som jag hoppas det finns något svar på. Risken är att jag kommer på fler frågor
Plex läser minst 3 led ner i en mappstruktur. Kanske mer. Minns inte exakt. Det går ej ändra. Låter dock som du försöker lägga bandage på ett smutsigt sår istället för att tvätta rent innan, om du ursäktar analogin. Skapa en mappstruktur som till exempel denna (visar hela vägen ned till en film och till ett avsnitt bara för att):
/DinExternaHårddisk/Movies/Pulp Fiction (1994)/Pulp Fiction (1994).mkv
och en annan mapp:
/DinExternaHårddisk/TV Shows/Lost/Season 5/Lost.S05E01.mkv
Är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar. Menar du att den inte tar omslagen som ligger lokalt i din filmmapp? Tar den omslag direkt från nätet istället? Var har du lagt ditt omslag och vad har du döpt det till? För att Plex ska hitta lokala omslag så måste du döpa omslaget till poster.jpg (eller vilken format du nu har) och lägga det i en mapp som innehåller filmen, och inte delas med en massa andra filmer. Alltså i filmexemplet som jag skrev ovan så kommer det funka ifall du lägger poster.jpg brevid Pulp Fiction (1994).mkv. Men det kommer inte funka om du inte har den filmfilen i en sådan där undermapp. Filmfilen får ej delas med andra filmers filmfil.
Sedan så tror jag oxå att du måste slå igång local media assets (Movies) och lägga den överst för att den ska plocka upp postern. Sedan högerklickar du på filmen och väljer "refresh metadata". Då ska den plocka upp postern. Se screenshot nedan:

Filmer och TV-serier ska inte ligga i samma mappstruktur. Lägg filmer i filmmappen, och lägg tv-serier i TV Shows-mappen. Ta en ■■■■ på min screencast för att få lite förståelse för hur Plex/Nine fungerar: http://vimeo.com/17827516
Det går tyvärr inte idag. Kanske i framtiden.
Lycka till!
Så då var jag klar. Ser bra ut i Media Server. Nästan alla omslag kom in…får fixa resten manuellt (via poster i resp mapp). Dock så har jag en fundering. När jag startade MEdia Servern fick jag ett val var jag hade min “moviemapp”, men inget val om vilket språk info om filmen ska visas på…eller så missade jag det. Dock så hittar jag inte var jag kan få upp den dialog rutan, som jag får om jag i media Serven vill lägga in en källa till (+), då får jag ett flertal val inkl språk som infon ska visas på…uppenbarligen blind…men jag kan inte reda ut hur jag ska ändra inställningar på redan tillagd källa.
Sedan skapade jag ett väldigt intressant scenario. Efter jag fixat till alla omslagen i Media Server och startar Plex Client för 1:a gången, så visades inte omslagen. Klickade jag på en film, och därefter “Esc”, då fanns helt plötsligt omslaget för filmen…inte en gång utan på alla tillagda filer…sedan hängde sig Plex och Crashade…men efter omstart fungerade den klockrent…skumt…

Första gången du startar upp en klient så måste den cacha alla bilder så att klienten snabbt kan visa dom. Så det är tyvärr något man får leva med första gången.
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.