Hallo allemaal,ik heb een vraag,het volgende ik gebruik sinds kort plex en vindt het een heerlijk programma,ik heb nu zelfs een plexpass gekocht om alles te beheren.Maar ik wil de server eigenlijk vanaf een externapparaat draaien die ik dag en nacht kan laten lopen.
Wie heeft hier een goedkope oplossing voor,ik deel mijn mappen ook met anderen en heb ziggo (hoogste pakket)voor de snelheid.
Ik vindt het lastig de server te draaien vanaf mijn laptop het neemt zoveel geheugen.Ik dacht aan een nas ofiets.Graag hoor ik wat tips en trucs.Zodat iedereen er plezier van heeft,en ik ook.
Plex instaleren is kwestie van additionele plugins toestaan en dan gewoon de plugin installeren. Alles dmv een web interface te installeren en configureren.
De OMV draait bij mij gevirtualiseerd op een ESX zodat ik er ook nog een FreeSwitch voip server en andere rommel naast kan hebben.
Oooh ja... OpenMediaVault en Plex vreten geheugen en volgens mij zit er wel ergens een memory hog in OMV. Daarom laat ik OMV elke nacht rebooten. Niet erg kosher maar werkt.
Ik draai plex media server op mijn synology nas ds213.
Deze nas heeft mij 500 euro gekost maar ik vind het elke euro waard.
Ik heb 2x 3tb schijven die raid 1 zijn geconfigureerd. Dus 3tb opslagcapaciteit die continue ge back-upt word.
Mocht 1 schijf kapot gaan dan behoud je alle data.
Een nas is niet alleen handig voor een media server zoals plex.
Je kan op een nas ook andere documenten en spullen opslaan.
Mijn beveiligingscamera thuis slaat alle beelden op op mijn nas, die je ook weer remote kan bekijken via een app.
Mijn iMac maakt met timeshift continue back-ups van mijn iMac en slaat deze automatisch op, op de nas.
Je kan je eigen website laten draaien vanaf je nas.
En je kan altijd waar je ook maar internet hebt inloggen op je nas en bij je bestanden komen.
Doormiddel van het aanmaken van gebruikers kan je verschillende mensen verschillende rechten geven op bepaalde mappen.
Je kan het helemaal zo maken als je zelf wil
Dit zijn enkele voorbeelden wat je er mee kan, er is echt heel veel mogelijk.
Ik ben er echt heel tevreden mee en raad dit ook altijd aan bij mensen die veel films/muziek/foto’s willen opslaan en deze willen benaderen van andere locaties.
Een NAS kan veel voordelen hebben, zoals hierboven ook al wordt aangegeven. Er is wel een ding waar je goed op moet letten: goedkope(re) NASsen zijn vaak niet krachtig genoeg om video's te transcoden indien nodig. Dit hoeft niet per se een probleem te zijn. Als je bijvoorbeeld voornamelijk Plex Home Theater als Plex app gebruikt of je videobestanden allemaal in een Direct Play-baar bestandsformaat zijn is er niks aan de hand. Echter een 1080p H264 of een Xvid film omzetten om af te spelen op een apparaat (of over een verbinding met minder bandbreedte) zal zo'n goedkope(re) NAS niet lukken.
Ik heb een pass account. Ik ben niet de enige in huis, vraag is hoe kan mijn huisgenoot op mijn account inloggen (behalve dan om mijn accountgegevens te gebruiken) zodat ik dus ook nog enkele restricties kan instellen? Ik zag al dat ik een gebruiker kan toevoegen maar hoe kan deze inloggen op plex.tv?
Hier draait plex op een zelfbouw server met op de hardeschijven na allemaal 2e handsspul/oude onderdelen van pc.
zoals hierboven al gezegt, NASsen zijn nogal beperkt qua prestaties en eventuele upgrades ervan, en de op dit moment krachtpatsters zijn nou niet echt heel goedkoop, al zeg ik het zelf (prijzen zijn zelfs zonder hardeschijven)
@floristenhove said:
…
Ik weet niet wat voor moederbord in je server zit? mocht er een krachtigere cpu in kunnen scheelt dat in de kosten en een lading configureren, ik had ook 4gb ram en naast plex draaide er ook nog sabnzdd, couchpotato, sickbeard en Openvpn. heb eigenlijk niet echt veel problemen met het geheugen gehad…
dus je kan altijd kijken of je goedkoop/makkelijk kan upgraden.
serevr draait hier op een aangepaste Xeon E5430 (voorheen een Core2duo E8600) 5 streams trekt ie zonder stotters prima (lokaal en geforceerde transcode)…
@Bob Walberg said:
…
je kan “vrienden” toevoegen aan je server zodat ze gewoon met hun eigen account op je server kunnen komen (met restricties)
(via plex web:) Instellingen > gebruikers > Vrienden > vriend uitnodigen.
Hallo allen die dit lezen.
Fijn iets in het NL te lezen over dit onderwerp, wel mis ik wat details.
Kan iemand aangeven aan welke specs (lijstje) de zelfbouw pc zou moeten voldoen om zonder problemen met minimaal 2 of 3 man tegelijk films via PMS af te spelen.
Ik gebruik ook Netflix en het lijkt mij, met een juiste “server”, een eitje om een dergelijke manier van streamen op meerdere pc’s in een thuis situatie te regelen.
Dus als iemand aan kan geven welke processor en andere hardware er minimaal nodig is om dit geregeld te krijgen dan koop ik een dergelijk systeem, of laat er een bouwen door iemand die daar handig in is.
Nog iemand wat tips of een stukje handleiding over het inrichten van Plex bij een dergelijke situatie. Heb namelijk wel eens last van het niet synchroon lopen van het geluid, zeker na een tijdelijke stop of ff vooruit spoelen? Instellings probleem?
Thnx.
Probleem met een eigenbouw server is dat deze dan waarschijnlijk heel veel stroom gebruikt. Ik heb zelf een synology 114 en die gebruikt 12 watt. Als ik een pc in elkaar zou draaien zou deze ook met kleine moederboarden toch minstens 60 watt gebruiken. > @annoniempjuh said:
Hier draait plex op een zelfbouw server met op de hardeschijven na allemaal 2e handsspul/oude onderdelen van pc.
zoals hierboven al gezegt, NASsen zijn nogal beperkt qua prestaties en eventuele upgrades ervan, en de op dit moment krachtpatsters zijn nou niet echt heel goedkoop, al zeg ik het zelf (prijzen zijn zelfs zonder hardeschijven)
@floristenhove said:
…
Ik weet niet wat voor moederbord in je server zit? mocht er een krachtigere cpu in kunnen scheelt dat in de kosten en een lading configureren, ik had ook 4gb ram en naast plex draaide er ook nog sabnzdd, couchpotato, sickbeard en Openvpn. heb eigenlijk niet echt veel problemen met het geheugen gehad…
dus je kan altijd kijken of je goedkoop/makkelijk kan upgraden.
serevr draait hier op een aangepaste Xeon E5430 (voorheen een Core2duo E8600) 5 streams trekt ie zonder stotters prima (lokaal en geforceerde transcode)…
@Bob Walberg said:
…
je kan “vrienden” toevoegen aan je server zodat ze gewoon met hun eigen account op je server kunnen komen (met restricties)
(via plex web:) Instellingen > gebruikers > Vrienden > vriend uitnodigen.
Bedankt. Inmiddels al het een en ander ingesteld. Alleen vreemd dat dit topic ineens tussen Nas terecht is gekomen.
Wat Anoniempje zegt je een NAS is beperkt.
je betaalt veel voor wat je krijgt.
tuurlijk zijn ze wel super zuinig maar vind het zelf erg prijzig. daarom heb ik een systeem samen gesteld.
laat maar eens weten wat je precies wilt gaan doen met je nas/ computer dan kunnen we samen eens gaan kijken.
Zelfbouw kun je hartstikke zuinig krijgen (op het niveau van een NAS)
voor inspiratie/nieuws zou ik eens kijken op het forum van tweakers (ff zoeken op 'plex"), staat veel geschreven over server bouw, zuinigheid en Plex.
raspi2 heeft maar een 100mbit netwerk aansluiting die ook met de usb wordt gedeeld.
als server gaat het hem niet echt worden, zeker als het gaat om transcoderen.
Als cliënt (rasplex/PMP) doet ie zijn werk prima…
Ik maak gebruik van een zelfbouw server.
Als CPU heb ik een i3-4370. Ik wou voor een i5 gaan, maar het verbruik van deze i3 was zoveel lager, dat ik uiteindelijk voor deze koos aangezien het systeem 24/7 draait. Daarnaast heb ik 8gb ram, die ik totaal niet nodig heb want ik heb hem nog nooit boven 20% ram gebruik zien uitkomen, maar ik wou het zekere voor het onzekere nemen.
Als besturingssysteem gebruik ik Ubuntu 14.04 desktop. Ik heb nog eerst getwijfeld om de server versie te installeren (omwille van minder belasting voor het systeem), maar na tientallen websites te doorzoeken kwam ik tot de conclusie van de grafische interface van Ubuntu desktop maar 150Mb ram gebruikt, dus voor gebruiksgemak heb ik desktop geïnstalleerd. En het feit dat ik vanaf mijn iPad wil kunnen beheren was ook een factor: nu gebruik ik gratis Teamviewer om mijn server te beheren, terwijl ik anders speciale en betaalde programma’s nodig had EN een statisch IP adres als ik van op een andere locatie wil inloggen. Beste optie dus in mijn geval.
Heb voorlopig een 4TB WD Red harde schijf erin zitten voor media, zodra deze vol raakt koop ik er gewoon nog eentje bij. Heb speciaal een moederbord gekozen met genoeg aansluitingen voor harde schijven en een case die dit aankan. Beide 6 plaatsen voor schijven. Mijn besturingssysteem draait op een SSD, dus 5 plaatsen over. Als ik telkens een 4TB schijf koop, kan ik dus 20TB kwijt. Heb ook bewust WD Red gekozen, omdat deze voor NAS bedoeld zijn en mijn server in feite een zelfbouw NAS is.
Mijn CPU verbruikt standaard weinig stroom (de wattage die ze vermelden is bij 100% CPU gebruik, dus laat je niet te snel afschrikken), mijn SSD verbruikt ook amper stroom. Heb een Gold Certified voeding erin steken, alweer om stroomverbruik zo optimaal mogelijk te houden. En tot slot stoppen de harde schijven met draaien als ze niet gebruikt worden, waardoor ze ook amper tot geen stroom verbruiken.
Ik zit qua verbruik dus niet veel hoger dan een NAS, maar in ruil heb ik wel een veel krachtiger systeem. Ik heb in totaal 666 euro betaald voor wat ik nu heb, en daar zat de assemblage in, want ik had niet de moed om helemaal van 0 dit in elkaar te steken.
Tot slot is AL mijn media in MP4 met externe SRT. Op tv gebruik ik rasplex en chromecast, ook nog 3 iPads. Geen enkel apparaat heeft mijn CPU verbruik hoger dan 20% laten komen, dus in theorie zou ik makkelijk 5 aankunnen tegelijk.
je kunt in de server versie ook gewoon de desktop pakketten installeren bij de installatie ervan
Qua static ip kun je zonder kosten een dynamische dns service (bijv. dnsdynamic) gebruiken (=hostnaam bij je ip) is voor Ubuntu even het pakket: “ddclient” installeren. (zorgt ervoor dat het ip geupdated wordt)
Ook kun je de server versie prima beheren met gratis programma’s, denk aan Putty en winscp. is wel command-based maar het internet staat echt vol met informatie.
zelf gebruik ik als hardeschijven de WD greens (zowel de desktop als laptop hdd’s) wel even het tooltje “wdiddle3” gebruiken)
@annoniempjuh said:
je kunt in de server versie ook gewoon de desktop pakketten installeren bij de installatie ervan
Qua static ip kun je zonder kosten een dynamische dns service (bijv. dnsdynamic) gebruiken (=hostnaam bij je ip) is voor Ubuntu even het pakket: “ddclient” installeren. (zorgt ervoor dat het ip geupdated wordt)
Ook kun je de server versie prima beheren met gratis programma’s, denk aan Putty en winscp. is wel command-based maar het internet staat echt vol met informatie.
zelf gebruik ik als hardeschijven de WD greens (zowel de desktop als laptop hdd’s) wel even het tooltje “wdiddle3” gebruiken)
Ja, dat weet ik. Ik wou ook niet lopen klooien met die gratis oplossingen zoals no-ip.com etc. En ik doe alles via iPad, putty is geen optie dan. Teamviewer is de makkelijkste oplossing in mijn geval, die 150mb ram voor de GUI neem ik er wel bij