Ik vroeg me af of er mensen ervaring hebben met het draaien van de Plex Media Server op een NAS. Op dit moment gebruik ik mijn iMac en een tweetal externe schijven als server die materiaal streamt naar een Apple TV, maar zit er aan te denken om een los apparaat aan te schaffen.
De ReadyNAS lijn van Netgear heb ik voorbij zien komen, maar daarvan zijn alleen de high-end x86 modellen geschikt voor gebruik. Nu is mijn gebruik dermate licht dat ik niet echt behoefte heb aan “4 hot swappable harddisks” en andere, ongetwijfeld, zaken, dus ik vroeg me af of er budgettair gezien goedkopere oplossingen zijn? Meer in lijn met de prijs van de ReadyNAS Duo bijvoorbeeld en algemeen verkrijgbaar in Nederland.
Ikzelf gebruik een SYNOLOGY nas met intel cpu (DS1511+) en daar loopt het prima op. de SPK install package kun je gewoon downloaden vanaf het downloads menu van plexapp.com. ReadyNAS geen flauw idee.
Die DS1511+ ziet er bijzonder goed uit, maar is wat prijzig, alleen al voor de behuizing. Op Tweakers.net staat hij voor minstens € 670,- en dat is toch wat te veel voor mijn budget op het moment. In dat geval is het de afweging of ik niet beter een HTPC (Mac Mini of iets dergelijks) met de Plex client direct aan mijn televisie had kunnen hangen in plaats van te kiezen voor een streaming player als de Apple TV.
Binnenkort komt de nieuwe duonas van netgear (correct me if i’m wrong) uit en die heeft dezelfde processor als de huidige ultra serie… dus daarop zou hij ook kunnen draaien als het goed is…
Zelf zou ik voor 300-400 euro naar een goede 2e hands mac mini kijken… Werkt een stuk practischer en is net zo duur als nas + apple tv en verbruikt niet zo heel veel meer aan energie… nas is 5-10 watt ex hardeschijven en mac mini zit rond de 20 (en als je er een 1 tb schijf in drukt kun je daar ook aardig wat op kwijt, zet je films die je al gekeken hebt op de externe schijven zodat die niet constant hoeven te draaien).
Ik draai PMS op een ReadyNAS Ultra 4 (met 2 1TB schijven erin). Draait op zich prima icm mijn LG tv. Alleen moet ik mkv's met dts audio eerst converteren naar AC3, want de LG tv ondersteunt geen DTS en transcoden door PMS trekt de Nas niet met als gevolg bufferen en stilstaand beeld.
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.