Jeg har haft Plex i et par måneder nu. Men først lige rigtig begyndt at bruge det.
Som det er lige nu, så kører det hele fra en gammel bærbar, som er ryddet for alt, så der er plads til film og serier. Men det er jo begrænset hvad der kan ligge af film på den lille harddisk.
Så er der jo alt det der med server. Jeg synes sgu ikke rigtig at jeg kan blive klog på det. Skal jeg købe en ekstern harddisk og sætte til, skal jeg købe en server og bruge den som medie bank, og lade computeren fungere som serveren.
Har minus forstand på servere, og slet ikke linux. Har aldrig ejet et mac produkt, så det kender jeg heller ikke noget til.
Jeg vil bare have noget der virker, hvor jeg ikke skal tænke så meget over tingene.
En simpel løsning ville være at købe dig en stationær maskine og smide et par 2 eller 3tb diske i den. Alternertivt kan du også købe et NAS system, alt efter hvor meget storage du nu skal bruge
f.eks således
Jeg har ikke personligt meget erfaring med NAS, du skal dog vide at køber du en NAS vil den 99.9% være linux, så der er nok noget du måske skal læse på.
Ellers som sagt, det nemmeste er sgu nok bare at hive et par harddiske hjem og smide dem i en stationær maskine.
Ja, det havde jeg egentlig også tænkt på. Men ville bare gerne undgå at skulle have en stationær stående. Problemet er, at skal jeg have den i et andet rum, så skal den stå på 1 sal, og så skal jeg til at bore op, for at få trykket et kabel op til den. Besværligt, men selvfølgelig et alternativ.
Men jeg kan vel også bruge den bærbar jeg har, hvor PLEX kører på den, og så bare bruge NAS enheden som lagering af film. Det burde vel ikke give nogen konflikter, og så er jeg ude over, at skal til at sætte mig ind i Linux. Eller hvad?
Den Synology boks som @Suspense linker til er en fin Nas, men… Der er jo altid et men her
Den er udstyret med en Intel Atom CPU, hvilket betyder, at man faktisk kan kører Plex direkte fra den, uden at skulle bruge sin bærbare, men…Igen en af disse men’er, da CPU’en ikke er særlig kraftig, kan du, afhængig af den film du ser, om du ser den remote eller derhjemme, og hvilken afspiller du bruger, risikere at den hakker…og du vil kun kunne lave “transcoding” af en enkelt film af gangen.
Du skal derfor afgøre med dig selv om du “bare” vil bruge din NAS som lagerplads, og kører Plex fra din bærbare, og i så fald kan du sagtens finde en billigere NAS med en ARM CPU i, eller kører det hele fra selve din NAS, hvorefter jeg anbefaler en kraftigere NAS.
Og personligt er jeg selv til en NAS, men af fabrikat QNAP
Og til sidst…
De fleste NAS bokse stiller intet krav om Linux kendskab, idet de administreres via en browser, så det er først hvis man går i dybden på dem, at dette er relevant.