Problem med inställningarna i iPad

Hej!

Har använt Plex ett tag på min MacBook Pro och det fungerar utmärkt och nu så vill jag kunna titta på film i min iPad också. Det fungerar också utmärkt när MBP och iPad är på samma nätverk men när jag vill köra på 3G eller ett annat nätverk med iPaden stöter jag på problem.

Vilka inställningar ska jag ha på iPaden och MBP?

Jag har PMS på MBP, filmer och TV-serier på extern hårdisk som är kopplad till en Time Capsule som i sin tur är kopplad till en Telia Gateway (router och modem). Hmm… det lät lite krångligt. Hoppas ni fattar!

Var gärna VÄLDIGT pedagogiska, jag är urusel på inställningar på nätverk och dylikt!

Tack på förhand!

Här har du en väldigt bra genomgång av det du vill genomföra: http://wiki.plexapp.com/index.php/ConfigurePortForward

Tack för snabb hjälp! Får det fortfarande inte att fungera men jag tror att det krånglar till det att jag har både Telia gateway och Time Capsule.
Genomgången var annars väldigt bra och pedagogisk. Även jag fattade...

Funderar på att köpa en Mac mini och ha som Hemmabiocentral istället. Kan man föra över de justeringar man gjort i Media Manager till en annan dator?

Den konfigurationen du har borde inte vara några problem att få till det med. Har själv kört liknande utan problem.

Nu har jag kört fast då jag bytt till mobilt bredband med en dovado 3gn router. Kör dyndns, portforward och hela skiten men får det inte att fungera via 3G. Remote wifi funkar bra dock…

Hmm... well... hmm. Om jag skulle dra en rövargissning så har du förmodligen det som kallas Double-NAT. Det innebär att du måste öppna upp portarna i både TC och din Telia Gateway. Enklast är om du öppnar upp en av dom helt. Känns onödigt att ha igång port-skydd på båda tycker jag. Kan det vara så att du har det?

Om du vill föra över ditt bibliotek till en annan dator så rekommenderar jag att du läser denna wiki-post: http://wiki.plexapp.com/index.php/PlexNine_PMS_TipsTricks#Move_the_media_files_to_a_new_location

Hojta till om du känner dig osäker på ovanstående så hjälper jag gärna till.

Jag lånar den här tråden då jag tror att har problem som är relaterade till ämnet.

Jag har följt ovanstående Wiki-genomgång för Statisk IP-adress och PortForward, men fastnar när jag ska uppdatera min Time Capsule efter att jag gått igenom steg 1, 2 och 3. Airport-verktyget ger mig följande felmeddelande:

“DHCP-intervallet du angett står i konflikt med Apple-Wi-Fi-basstationens WAN-IP-adress. DHCP-slutadress: 192.168.1.200”

Vad göra?

Måste även säga att guiden inte är helt tydlig när det gäller i vilket läge “Anslutningsdelning” ska stå i. Den stod nämligen i “Av (bryggläge)” och jag chansade då på “Dela en allmän IP-adress” och inte på “Dela ut ett intervall IP-adresser”. Gjorde jag rätt här?

Tacksam för hjälp. Säg till om mer information behövs.

Ok, jag tror att jag kan ha löst ovanstående problem och kom igenom guiden till ■■■■. När jag provar iOS-appen utanför mitt nätverk så fungerar det dessvärre inte. Jag misstänker att det kan ha att göra med mitt comhem-modem och Time Capsulen.

Kanske får nöja mig med att använda appen hemmavid. :frowning:

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.