Plex + nas + macbook pro 2,53Ghz 4gb

Nas + plex + Mac
Hej,

jag har funderat på att köpa en nas, Western digitlal mybook world edition II 4Tb (http://www.dustin.se/pd_5010257110.aspx) till min macbook pro 2,53Ghz 4Gb och använda för plex. Vill helst att det skall gå att köra 720p trådlöst, men om det kräver en svindyr router går det bra med trådat. Med andra ord jag vill att det ska fungera lika bra som med en extern hårddisk.

Jag undrar om det är någon som provat denna kombination samt om det är något jag bör tänka på? är det svårt att få det att fungera? eller om det är någon som har ett bättre förslag i den prisklassen.

Är jag tvungen att köpa en ny router, har idag den som följde med bredbandsbolaget?

All hjälp är välkommen!

vänligen

Pekka

Och vad är det för någon som följer med Bredbandsbolaget???

Du bör, om du kan, köra enbart 802.11n, då borde du inte få några problem.

Jag antar att det är en gammal häck... ej .n!

har du nå tips gällande nas:en, fungerar det friktionsfritt att köra filmer i plex från nas:en trådat eller ej?

finns det ingen smart lirare som kan hjälpa mig..?

Haha. Smart lirare vet jag inte om jag är, men en herrans massa års erfarenhet säger att: trådlöst = ej garanterad kontinuitet = dåligt för filmfiler som är stora.

Har du in “n” i din router så kommer det blir problem. Det är min erfarenhet.

Tack för tipset, som sagt är jag i behov av smarta lirare..

Men om jag skulle använda en nas-hårddisk och köra trådat, vad finns det för problem då? Jag har hört att det kan bli långa responstider och att det inte alltid är så lätt att få det att fungera smidigt. Som jag skrivit ovan funderar jag på en nas från western digital 4Tb eller extern hårddisk från samma tillverkare som oxå den är på 4Tb och det skiljer bara några hundra lappar, eller har du något bättre tips? Jag har en pc också och det skulle vara bra om jag kunde använda samma källa för lagring av stora filer (ej fat32)..

Du bör välja en NAS som supportar AFP och inte bara SMB.

Jag är fortfarande utomlands, men kommer hem till helgen, då kanske jag kan svara lite snabbare på frågor :slight_smile:

Om du kör trådat så är det ganska lugnt med vilken du än väljer, men som Kenjon säger så är det bäst att ta ett NAS som stödjer AFP också.

Jag kör med ett Synology 409+ NAS som har plats för 4 diskar och jag inget uppenbart lagg att prata om.

Just den disken du pratar om såg jag ingen bra specifikation på på Dustin och hur jag än sökte så hittade jag ingen bra info någon annanstans heller. Men jag såg “Bonjour” stämpeln på deras hemsida för just den produkten och det skulle mycket väl kunna innebära att den stödjer AFP. Men är långt ifrån säker. Innan du köper bör du fråga om den stödjer just AFP.

Jag har kört SMB länge mot mitt Synology NAS och det har fungerat bra, men för vissa andra så har vissa småstrul skapats som bara löst sig då de gått över till AFP.

Lysande nu börjar tipsen hagla! synd bara att jag ej besitter tillräcklig kunskap för att fatta allt ni säger men som jag förstått det är smb ett "protokoll" (vad det nu innebär) för windows och afp för mac?

jag hittade en bättre spec på wd:s hemsida: http://www.wdc.com/wdproducts/library/AAG/ENG/4178-705040.pdf eller sid 3 på:

http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/fattach_get.php?p_sid=IA*IQDYj&p_li=&p_accessibility=0&p_redirect=&p_file_id=118517&p_tbl=9&p_id=3615&p_created=1245867926&p_olh=0

Enligt beskrivningen fungerar den både till pc och mac. jag hade tänkt använda den trådat till mac:en när jag använder plex och trådlöst för att centralt spara och hämta dokument för både mac:en och min pc, är det möjlgt?

En annan fråga, idag har jag lagt till en källa/mapp från hårddisken på mac:en i plex hur gör man med en nas? kommer den att ligga som en extern hårddisk?

Tack för hjälpen grabbar!

Den sista länken var den jag sökte. Den säger att dessa protokoll stöds: HTTP, HTTPS, CIFS/SMB, NFS, FTP, AFP

Det innebär att det är lugnt. Den har allt du behöver för en bra Plex-upplevelse.

Om du ska ha den trådat hursomhelst så skulle jag rekommendera att du sätter den trådat på en router, då kan vilken dator som helst som är kopplad till routern komma åt NAS:et. Maskinen som ska köra Plex kör du då trådat till routern, och sen alla andra maskiner kan du köra trådlöst. Spelar ingen roll om det är Mac eller PC.

Tusen tack för hjälpen!

Då blir det nog en WD-nas. Har du något tips på en bra router, om jag ska köra på det vis som jag beskrivit ovan?
Jag kör telefonen via (bredbandsbolaget) nätet kan det skapa problem på något sätt?

Nädå, BBB:s lösning är rätt smidig och stör inte nedladdningshastigheten nämnvärt.

Har kör en Time Capsule som router och backupenhet och den är rätt grym faktiskt. Så den kan jag rekommendera. Men om du vill köra en billigare lösning så funkar typ vilken Linksys som helst till exempel.

Hej
Jag har en kompis som kör BBB och han kontaktade dom och fick en ny router av dom eller snarare ett modem med
inbyggd router (givetvis en N router) så du kan ju kolla med BBB först.
Kan inte svara på om han band sig på nytt eller om han bara fick den, ska se om jag får tag på han senare ikväll o fråga.
Själv kör jag med en Netgear ReadyNAS och allt funkade kanon trådlöst för mig förutom tunga filmer typ dvd rippar,
jag löste det problemet med att köpa 2st ethernet över elnätet pluggar.
Nu har jag en ny trådlös modem/router från Comhem men har inte hunnit eller brytt mig om att testa trådlöst eftersom det funkar så bra för tillfället.

Tips på router om inte BBB vill ge dig nån, D-Link DIR-855 ligger på typ 1800:- eller kanske D-Link DIR-655 för typ tusenlappen.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.