Nybörjare

Allmänna råd
Hej. I ett macforum frågade någon hur man skulle göra för att få bättre kvalitet på sina youTube och Vimeofilmer. Man svarade. Prova Plex.

Jag gör Blender animeringar som jag spar både i Vimeo och youTube. Jag arrangerar alltsammans i ScreenFlow. Min önskan vore att kunna få dubbelt så stora fönster än de är i Vimeo och youTube. Någon har lärt mig att i Blender använda 1280x720 HD och H264 med bitrate 4500 och Vimeo gör om filmerna/filerna till avi eller mov. Jag är nöjd med kvaliteten på alla mina filmer, det måste jag säga.

Nyfiken som jag är, laddade jag ner Plex på min iMac Snö Leopard 10.6.2. Men när Plex låg på skrivbordet, gick det inte att göra någonting alls. Efter tio minuter började jag förstå att Plex är bara till för stora filmer typ TV och tror inte mina besökare till mina tutorials kommer att kunna öppna dessa stora filer. Det är ju inte bara jag som skall bli nöjd.
Är jag helt ute och cyklar och bör glömma Plex eftersom jag aldrig tittar på TV eller filmer, men jag skulle bli mycket nöjd om kvaliteten och storleken på mina ScreenFlow/Blender arrangemang kunde bli bättre.
Det var min lilla nybörjarfråga.
Tacksam för tips.
:) :)

Först och främst: Välkommen till forumet! =)

Om jag ska vara ärlig så har jag svårt att förstå vad du menar. På vilket sätt hade du tänkt att Plex skulle hjälpa dig?
Plex är ett multimediacenter-program som är till för att titta på filmer, lyssna på musik och bläddra bilder i.

Kan du förklara ditt problem lite utförligare? Vart vill du ha "dubbelt så stora fönster"? På din hemsida?

Tassitassi. Tack för svar. Nej jag har ingen aning om vad eventuellt Plex skulle kunna göra för mig. Det var det jag bland annat försökte ta reda på eftersom jag aldrig tidigare hört talas om detta program.

Vad jag vet är följande men inte hur man gör.

När du, jag och förmodligen alla andra tittar på youTube, Vimeo och alla de andra som man kan spara filmer hos, så verkar det som att de använder en standardstorlek.

När jag tittar på en del Blendertutorials så är dom minst 2-3 gånger större… Likaså när man tittar på mac egna tutorials som använder Screencast.com där fönstrena är ungefär lika stor i fyrkant som denna forumruta jag nu skriver i.

Jag är naturligtvis intresserad vad som behövs för att knuffa upp storleken och kanske Plex är den bästa lösningen.

:slight_smile: :slight_smile:

Jag tror problemet här är att vi inte har någon aning om vad Blender och Blender-animeringar är för något.
Plex gör att du kan spela upp YouTube-klipp i fullscreen, men det kan du ju även på youtube.com. Jag gissar att rekommendationen du fick var helt felaktig.
Plex är enbart ett mediacenter som hjälper dig att organisera ditt film- och TV-serie-bibliotek. Det finns en extradel av Plex som möjliggör att se filmer från specifika sajter ifall filmerna finns som Flash eller Silverlight-objekt på den sidan. T.ex. så gör vi sådana pluginer för YouTube, SVT Play och TV4.

Tack för svar Atrus. I din inkorg i meddelanden har du fått ett exempel på vad Blender och ScreenFlow är och kan användas till.

Det verkar som att Plex inte är någonting som jag borde ha. Tack i alla fall. :) :)

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.