Några Frågor..

Lite av varje
Tjena,

Har fått bra hjälp här på forumet och jag är mycket tacksam för det.
Jag har dock lite småfrågor.

Min Mac Mini 1.83GHz med 2GB RAM är dedikerad till Plex.

1. Detta med upplösning från en Mac Mini är ju rena rama djungeln, som jag har förstått det så kan inte Plex känna av vilket filformat filen är i och därefter ställa in upplösningen. Så finns det några riktlinjer?
Som det är nu så kör jag från minin DVI till HDMI i 1280x720 i 60Hz NTSC till min Panasonic 42" HD-Ready TV, ska jag ändra beroende på vad jag spelar upp för format? Det är blandat vanliga divx/avi alternativt 720p Bluray rips.
Finns det något bättre externt program att använda för detta än inbyggda bildfunktionen?

2. Ska man ställa om ljudet på något sätt för att få bäst kvalité ut? Jag har ett Harman Kardon HS200 system och kör med otisk kabel till minin.

3. Om någon använder Open Subtitles scriptet, kan man ställa om förvalt språk till svenska, som det är nu söker scriptet enbart efter engelska subs, det gör inget men man vill ju alltid ha det man inte kan få :D

4. En till ljudfråga, jag har märkt att det är stor skillnad på volymen mellan avi och mkv filer, jag får höja bra mycket när jag spelar upp mkv filer, nu har jag bara testat med 2 st men är det något man bör veta om detta?

Tack för er hjälp!!

/Jimmy

1. Du har tyvärr missförstått vad upplösning och refresh rates är. Om din TV är HD ready så behöver du inte ladda hem bättre upplösning är 720P-filmer. Din TV klarar inte av att visa mer pixlar än så. Det problem som många mediaspelare har idag (Plex inräknat) är att Plex inte automatiskt kan ändra refresh rate beroende på källmaterialets FPS. Om du har 60 Hz inställt i OSX mot din TV, så kommer filmer med 30 (29.976) FPS ge bästa resultat. Detta pga det är hälften av vad din TV refreshar (60). Då man kör 24 (23.976 eller vad tusan det nu är exakt) så uppstår en lätt skillnad som man måste vara lite videophil för att se. Tyvärr är det rätt många videophiler i denna värld, jag är en av dom =)
Jag skulle dock gissa att din TV inte har 24p-stöd (som det heter då den refreshar 24 istället för 50 eller 60), så du ska inte bry dig om det. Det finns inget du kan göra förrän du har en TV som stödjer 24 i refresh rate. Förutom att se till att inte ladda hem filmer och serier som har 23.976 FPS (vilket dock tyvärr de flesta MKV-filer har).

2. Nej, din Harman Kardon-förstärkare ställs in korrekt automatiskt om du kör via optisk kabel.

3. Ja, tryck på högerpil då du är på "Inställningar" i Plex huvudmeny. Välj "Script" där. Välj Opensubtitles, då får du frågan om du vill ställa in nya inställningar för det scriptet.

4. Förmodligen pga att det är olika ljudformat i MKV gentemot AVI. Kanske ett AC3-problem? Lite osäker. Här kan nog andra bättre än mig.

Lycka till.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.