Ett par saker att tänka på, Netflix och HBO (tror jag) finns det inte möjlighet att köra via PLEX.
Att transkoda via Synology NAS som du beskriver är inte optimalt, dels supporterar inte Synology längre PLEX (på de nyare, större modellerna) i alla fall. Jag har en DS415+ som jag kör PLEX server på och det är på håret att den klarar en ström till en iPad. Dock är det inte ett behov för mig, så det kvittar.
Mitt förslag är att du köper en TV som du kan installera en PLEX klient på (typ Samsung) för då får du apparna för Netflix och HBO via samma TV. NAS för lagring endast, samt en liten pc/mac mini för att köra PLEX server med transcoding.
Atrus här i forumet är grymt kunnig gällande bl a. byggande av NAS, så kolla igenom hans svar i div trådar också innan du bestämmer dig.
Lycka till!
Ett par saker att tänka på, Netflix och HBO (tror jag) finns det inte möjlighet att köra via PLEX.
Att transkoda via Synology NAS som du beskriver är inte optimalt, dels supporterar inte Synology längre PLEX (på de nyare, större modellerna) i alla fall. Jag har en DS415+ som jag kör PLEX server på och det är på håret att den klarar en ström till en iPad. Dock är det inte ett behov för mig, så det kvittar.
Mitt förslag är att du köper en TV som du kan installera en PLEX klient på (typ Samsung) för då får du apparna för Netflix och HBO via samma TV. NAS för lagring endast, samt en liten pc/mac mini för att köra PLEX server med transcoding.
Atrus här i forumet är grymt kunnig gällande bl a. byggande av NAS, så kolla igenom hans svar i div trådar också innan du bestämmer dig.
Lycka till!
Tack för nyttig info!
Har sett att många TV-modeller har native support för Netflix och vissa Play-kanaler i deras egna app stores. Speciellt intresserad av LGs TV med WebOS. Sjukt smidigt! Då är det egentligen främst för filmerna som jag vill kunna streama till. Funderat, precis som du föreslår, på en Intel NUC eller hitta en begagnad Mac Mini som jag kan köra Plex Server OCH Plex klient på - så kan den datorn plocka alla filmer/serier som jag lagrar på NAS:en. Är nog det jag kommer satsa på. Ska dock läsa på lite till, för bara de senaste timmarna av research har jag lärt mig otroligt mycket. Krävs ändå en del kraft för att driva både servern och klienten, som jag förstått det.
Jag skulle rekommendera en Mac mini som PLEXserver, och en NAS för lagring, då har du möjlighet att se allt.
Köpte precis en Samsung UE55H7005 på rean som jag tänker installera Plex-klienten på. Nästa inköp blir väl en NAS av något slag. Mac Minin får vänta ett tag till så får stationära datorn sköta transcoding tills vidare.
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.