hej på er. Jag har precis börjat använda Plex lite mer ordentligt. Funkar kanon.
Satt dock och tittade igenom alla hjälpfilmer som fanns och upptäckte att alla “Biofilmer” hade årtalet under titeln i vyn Infolista (samma som i hjälpfilmerna). Det är något som jag suttit och micklat med för att få till men inte lyckats. Jag får upp bildmaterialet, IMDB texten osv, men inte årtalet som syns så fint på alla hjälpfilmer. Dessutom saknar jag IMDB betygen till höger i listan till höger om filnamnet. Lite synd eftersom killarna på filmen verkligen nämner detta som en feature och jag verkligen skulle vilja ha det. Lösning anyone?
Ytterligare så skulle jag vilja veta hur man får upp en lista på genrer? Alltså Action, Comedy, Horror osv. Om jag går in och söker en film och istället skriver Action i sökfältet så får jag upp listan på alla genrer. Men jag hittar inget snabbare sätt dit. Help please.
Vilket Skins rekommenderar ni? Jag gillar det som finns som standard. Cleant och snyggt. Men finns det något som är SÅÅÅ mycket bättre. Och hur byter man i så fall??
När det gäller Svenska filmer så skulle jag vilja ha en motsvarighet till IMDB för att få till det med dom. Någon som har ett förslag på en sådan url?
AFP. Finns det en inbyggd funktion för AFP stöd i Plex. Skulle föredra det mot SMB. Eller är det en plugin som behövs. Försöker streama mellan min lgh och mitt andra hem och behöver så cleant protokoll som möjligt då bandbredden inte är oändlig tyvärr. Vilket protokoll rekommenderar ni att man använder eller är det bäst att mounta diskarna och accessa dom en lokal disk. Måste man öppna några portar i routern?
Sorry för många frågor. Men eftersom jag börjar utveckla äkta kärlek till Plex så vill man ju veta så mkt som möjligt om sin nya partner. Eller hur…
Tack på förhand riktar jag till dom Plex-Riddare som finns här och hjälper oss vanliga dödliga.
Hej och välkommen!
1. IMDB har ändrat lite på sin sida och den så kallade "Scrape"-proceduren funkar inte som den ska i Plex 0.8.5. Det är någon i huvudforumet som ändrat i scrape-proceduren så att det ska funka med åtminstånde de så kallade "fanart"-bilderna som ska dyka upp som bakgrundsbild till varje film. Sök lite i huvudforumet ifall du vill gräva lite djupare. Plex 0.9.0 som släpps snart (inget datum har kommunicerats dock, men jag alpha-testar det just nu och kan lova att det inte är långt bort) har fungerade funktioner för årtalen och betygsättningen som finns på IMDB. Så jag skulle rekommendera att vänta ut Plex 0.9 (ifall du inte känner för att gräva runt i huvudforumet lite för att hitta info om hur du uppdaterar IMDB scrapern).
2. Kommer i Plex 0.9
3. PlexAeon gillar jag nog mest förutom det förinbyggda MediaStream.
4. Tyvärr tror jag ingen har byggt en svensk scraper. Tyvärr räcker det inte med att det finns en site, man måste koda fram en liten modul till Plex för den specifika siten.
5. Definitivt rekommenderar jag att montera via AFP eller SMB i Finder. Det inbyggda stöder för SMB kommer hur som helst inte finnas i Plex 0.9 då det är onödigt. Montera över AFP och lägg i startobjekt i "Systeminställningar", eller använd "Bonjour Mounter" som är ett grymt litet program som hjälper till med sådant.
Oroa dig inte, det brukar vara många frågor i början, och precis som du så är jag förälskad i denna fantastiska programvara. Lycka till, och tveka inte att ställa fler frågor ifall du inte greppar något.
:) Tack för hjälpen. Jag väntar nog in version 0.9. Är det veckor eller månader bort tror du? (bara nyfiken)
Mitt system ser ut enligt följande:
En lgh med en uppkoppling 100/10, där står den nya Mac Mini med HDMI. Används som mediaserver för att kunna skicka media/film till en tv när jag råkar vara där. Snabb och bra. Till den sitter några TB disk med en massa media på. Kör Plex 0.85 på datorn.
Ett hus där jag mestadels bor med en uppkoppling från Felia 24/2,5 (sanningen närmare 12-14/1.5-2). Även här nya Mac Mini med HDMI och några TB disk. Kör också Plex 0,85
Tanken var/är att kunna remota datorn i stan, ladda ner diverse media i stan då bandbredden är överlägsen husets (mest AVI, xvid, mkv) och streama film/musik från stan till huset.
Fråga: Vad är det bästa sättet att sätt upp allting på. Kan jag på något sätt utnyttja mediaservern i Plex och få alla filmer att visas i listorna på bägge ställen eller måste jag mounta diskar överallt och använda dom som lokala källor och lägga till dom manuellt på bägge datorerna?
Du verkar vara huvudriddare i Plexlandet. Hur skulle du göra? :unsure:
Om jag förklarade varför ett datum omöjligt kan ges så skulle jag avslöja lite för mycket, så därför kan jag inte säga nått. Fråga mig då 0.9 har släppts ifall ni inte förstår fortfarande varför datum var omöjligt att uttala ;) Elan och de andra utvecklarna gillar överraskningsmomentet och det är deras val. Tyvärr blir det då lite jobbigt för användarna eftersom de/ni lätt blir otåliga. Men det är inte så mycket att göra åt :)
Men som det ser ut nu så snackar vi veckor istället för månader. Vi är nära.
I Plex 0.9 så kommer du bara behöva sätta upp en av dina Plex-installationer och sedan kommer dina andra installationer automatiskt se den listan så länge du är på samma nätverk. Det kommer bli väldigt trevligt, tro mig :)
PMS som följer med Plex 0.8.5 serverar kort och gott inget annat än pluginer till Plex.app så du har ingen större nytta av PMS i en felinstallationsmiljö förrän Plex 0.9.
För fråga 1: testa den här: [http://forums.plexapp.com/index.php?/topic/14017-fanart-no-longer-downloading/page__view__findpost__p__92585](http://forums.plexapp.com/index.php?/topic/14017-fanart-no-longer-downloading/page__view__findpost__p__92585)