hej någon som vet om man kan lägga in egna omslag till filmernahar enhel del filmer som sakanr omslag som inte finns med i själva databasen
Beroende på vilken metadata agent du använder, så kan du antingen lägga upp dem på någon av de sidorna, samt att till flera av dem kan du använda en agent som hämtar lokala bilder. Du hittar hur du ska namnge filerna för att hittas av den i den vanliga naming guiden för plex. Kolla bland dina agents om local metadata är aktiv också.
Det går även utmärkt att lägga omslagen brevid din filmfil och sedan göra en refresh metadata. Döp filen till poster.jpg.
Kom ihåg att för att det ska funka så måste du ha filmen i en separat mapp. Alltså om du har all filmer idag i följande struktur:
/MacintoshHD/filmer
... så måste du göra lite små förändringar. Låt oss säga att du idag har två filmer direkt i den där mappen (the Hobbit och Pulp Fiction). Det ser alltså ut så här:
/MacintoshHD/filmer/the Hobbit (2012).mkv<br />
/MacintoshHD/filmer/the Hobbit (2012).swe.srt<br />
/MacintoshHD/filmer/Pulp Fiction (1994).mkv<br />
/MacintoshHD/filmer/Pulp Fiction (1994).swe.srt<br />
Låt oss säga att du vill att Pulp Fiction ska plocka upp omslaget från hårddisken, så måste du göra så här:
/MacintoshHD/filmer/Pulp Fiction (1994)/Pulp Fiction (1994).mkv<br />
/MacintoshHD/filmer/Pulp Fiction (1994)/Pulp Fiction (1994).swe.srt<br />
/MacintoshHD/filmer/Pulp Fiction (1994)/poster.jpg
Notera att Pulp Fiction ligger i en egen undermapp. Detta för att inte alla filmer ska få samma omslag :)
tackar funkar men jag har ett litet problem när jag har tex disc 1 sen disc 2 för utan omslag så blev det en fil bara i plex fönstret. men nu när jag skulle lägga till omslag själv blev det 2 filer i plex fönstret istället för en film. kan man lösa detta så det är en fil med omslag i plex fönstret för bägge filerna i mappen .
Inte med standard agenterna, men det går att koda en egen metadata agent som hämtar från specifika platser, eller platser relativt till filerna. T.ex. då ../poster.jpg
Jodå det går
Döp dem till pt1 och pt2
/MacintoshHD/filmer/Pulp Fiction (1994)/Pulp Fiction (1994)- pt1.mkv
/MacintoshHD/filmer/Pulp Fiction (1994)/Pulp Fiction (1994)- pt2.mkv
/MacintoshHD/filmer/Pulp Fiction (1994)/Pulp Fiction (1994).swe.srt
/MacintoshHD/filmer/Pulp Fiction (1994)/poster.jpg
Kanske lite off topic men vad är fördelen med att köra den officiella mapp-strukturen?
Det är inte ofta alls som PMS matchar fel nämligen så jag tänker om det finns någon mer funktion än just det. Sen undrar jag om inte podnapisi får problem att hitta rätt undertext om man ändrar filnamn?
Minns inte hur podnapisi är kodat, så kan inte svara på det.
Fördelen att göra rätt från början är:
1. Att det med nästan 100% säkerhet alltid kommer stödjas. Tänk dig om det sker en förändring som innebär att du måste döpa om ALLA dina videofiler. Då är det bättre att ha gjort rätt från början.
2. Om du använder rätt mappstruktur till exempel så kan du placera t.ex. poster.jpg och andra liknande sidecar-filer.
3. Se 1. :)
Tack för ditt svar Atrus!
Haha, kanske bäst att köra rätt från början då. Vet du om Plex söker videofilen eller mappnamnet. Eller ja min fråga är snarare: räcker det att jag döper själva videofilen korrekt eller måste även mappen den ligger i ha samma "struktur"?
Alla saker (mappstrukturen och filnamnet) rankas i ett poängsystem. Ju tydligare, desto större chans är det att du får hög poäng på det som är korrekt. Jag brukar komma ihåg att döpa mappnamnet, men de gånger jag glömt bort det så har det ändå fungerat.
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.