Hej jag är ny på det här med plex har letat och kan inte hitta nån hjälp på mitt problem och jag får snart ett nervsammanbrott hehe
jo till saken jag har köpt en LG tv med smart tv funktion som då innehåller inbyggd plex allt funkar fint tills jag stänger av datan för första gången efter installationen efter det händer inte ett skit rent ut sagt. Datan och tvn hittar inte varandra efter det. Detta har nu hänt mig två gånger samma sak i tron om att det var min gamla dator det var fel på köpte mig en ny men efter första omstarten av den nya datan funkar det inte VAD GÖR JAG FÖR FEL ? har provat instalera om plex och dylika lösningar men INGET hjälper hoppas verkligen nån kan hjälpa mig // Dalle
Hej och välkommen till forumet!
Låt mig först säga att jag har ingen LG tv och har aldrig sett hur det fungerar, och därför så kommer detta bli lite krångligt att lösa. Om du inte vill lägga upp detta i det engelska subforumet för just LG så kan jag naturligtvis försöka hjälpa dig. Det är upp till dig :)
Först och främst måste vi försöka få mig att förstå hur problemet manifesterar sig.
1. Du kan gå in i Plex på din TV och se de filmer som du har definierat i dina sektioner i "Plex Media Server" (från och med nu "PMS") på din dator, och du kan även spela upp dom. 2. Sen lite senare så startar du om din dator (Mac eller PC? Vilket operativsystem använder du?) och när du då går in i Plex på din TV så hittar den ingen server? Eller kan du gå in i Plex och se dina sektioner?
3. Då du startar om din dator, har du då dubbelkollat att PMS startats upp innan du försöker gå in i Plex på din TV?
Tack så mycket för den snabba responsen!
Har du tid och lust att hjälpa mig i det engelska forumet så jätte gärna! Min engelska är inte vad den borde vara efter så många år i skolan hehe.
1: ja exakt så är det jag kan se alla mina filmer och serier i tvn via PMS problem fritt tills första avstängningen sker.
2: jag använder PC med Windows 7. Ja precis efter om start av datorn hittar tvn ingen server jag gör nya sökningar efter server utan resultat.
3: ja jag startat upp PMS så jag kan sortera alla mina filmer och serier men tvn hittar inte något ändå!
Sen kan jag ju tillägga att jag använder Telias bredband med medföljande router av märket tomsson om det är den som spökar eller nått annat i datan är inte så kunnig med det här!!
Mvh Dalle
Ok, och hur får du TVn att hitta PMS igen? För tillslut så ser den väl den?
Jag vet inte hur man sätter upp Plex på LG, så återigen, här kommer fler dumma frågor:
- Då du installerade Plex Media Server på din PC, och då du la till dina filmer i din Media Manager, dök då dina filmer upp automatiskt i Plex på din TV eller var du tvungen att skriva in något IPnummer eller liknande?
För uppenbarligen så hör dom inte varandra längre. Du kan gå in i Media Managern, men Plex på din TV ser inte PMS. Det borde innebära… hmm… att Bonjour strular på din Windowsburk efter omstart… eller att din brandvägg/virusprogramvara sätter PMS i karantän efter omstart. Kan det stämma?
Enligt denna tråden så verkar brandväggarna vara största problemet. Stäng av din helt en stund och se om det fungerar.
http://forums.plexapp.com/index.php/topic/30133-lg-tv-with-media-link/page__pid__194482#entry194482
Ja du hade rätt jag stängde av brandväggen vilket jag gjort tidigare utan resultat men nu fungerade :lol: Men när jag satte på den igen samma sak även om det står att plex är tillåtet mycket konstigt men då har jag ju fått reda på vad det är för fel iallafall. om inte annat får jag vända mig till telias support service men du har varit till stor hjälp!! jag är hemskt tacksam för din stora hjälp :D MVH DALLE
Har inte så mycket koll, men kan det inte vara så att din server byter IP-nummer när du stänger/startar om den? När du har telia så tror jag du har en thomson router där kan du ställa in så att servern använder samma ip om du inte har satt ett fast ipnummer på servern.
/Stefan
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.