Plex från dator till tv -Funkar inte/funkar ibland..

Jag vill börja med att säga att detta är nytt för mig. Vet inte vilken fråga jag ska ställa heller då jag inte vet vart felet är, så jag förklarar istället hur allt är kopplat och vad jag försöker göra så kanske ni kan förklara för mig varför det inte funkar som det ska.

Det jag försöker åstadkomma är att få min tv att hitta mediaservern från min dator. Plex media server i detta fall. Alltså det är ingen plex app på TVn utan det är någon mediaserver-funktion som kanske även kallas för DLNA(?). 

Som rubriken lyder så funkar detta ibland. alltså ibland.. Med "ibland" menar jag 1 av 10 gånger eller mindre. De andra gångerna så hittar den inget alls.
De gångerna jag ser servern så kan jag utforska/titta/lyssna på allt om jag vill. MEN om jag väljer att gå ut ur funktionen på TVn och går in igen så är servern borta. kan då upprepa detta sjuhundraelva gånger utan framgång. Provar jag nästa dag igen så kanske den finns där om jag har tur. Men det verkar vara någon sorts slump och det är helt sjukt opålitligt och instabilt

Jag har provat att söka efter mediaservern på både hemmabion och ps3, samma grej händer här så jag tror vi kan utesluta att det skulle vara TV,ps3 eller hemmabio.
Något säger mig att det skulle vara min dator. Men, jag har provat med min tjejs dator, laddat ner plex och startat en server där. Samma skit. TV osv hittar inte denna. Vi kanske kan utesluta att det skulle vara datorerna då. Jag vet inte.

Routern? Asus RT-N56U. Det är allt jag vet.
Den är ny och jag har inte lekt med inställningar mer än namn och lösen för att ansluta.

Jag har försökt att googla sånt jag tror kan vara fel och snubblat över något med "statisk ip" och "portar". Som sagt, detta är nytt för mig och jag vet inte ett skit om nätverk. Hjälp mig snälla!

Har gjort en jätte fin bild med alla mina enheter, vad de heter, hur de är kopplade till varann osv.
http://fuskbugg.se/dl/722Jma/Untitled-1.jpg

Alltså, jag vill att min tv ska hitta servern. Något är rätt eftersom jag kommer åt den ibland samtidigt som något är jävligt fel då det bara är ibland

Trådlöst är skoj, så länge det fungerar. Kan du för sakens skull ta och testa med kabel? Alltså, exempelvis din PS3 -> nätverkskabel -> Router <- nätverkskabel <- Datorn som kör PMS. 

Jag menart inte att detta är en långsiktig lösning. Bara för felsökningenss skull. Kostar inte många kronor om du inte har några nätverkskablar långa nog (och kan vara bra att ha en lång nätverkskabel hemma).

Jag har en relativt lång kabel så om jag möblerar om lite så kan jag nog prova PS3 -> Nätverkskabel -> Router.
Men från router till dator funkar inte på grund av ett annat problem. Själva ingången på datorn funkar inte (inga lampor lyser/ingen connection alls). Min tjejs mac har inte ens plats för en kabel..

Men som sagt jag kan prova från ps3 till router, men skulle det verkligen göra någon skillnad? Jag får bra mottagning med wifi. Webläsaren o netflix app flyter på hur fint som helst med super hd och allt. Har aldrig krånglat eller kopplats från på något sätt.

Tack för din tid!

Jag bör kanske nämna att jag hittade på en liten nödlösning idag som verkar funka.

1. jag ställer in TVn som wireless access point
2. ansluter datorn till TVn genom wifi
3. Om jag startar servern på datorn då så hittar TVn den direkt, inga problem alls. den är kvar där hela tiden dvs.

Problemet blir ju då att jag inte har internet. Jag kan alltså inte använda datorn samtidigt om jag spelar en film osv. vilket tappar halva charmen med detta. Det värsta är också att jag måste koppla från och ansluta båda hela tiden, om jag tex vill använda datorn eller om jag vill kolla på netflix på tv osv.

Så, jag vill fortfarande göra detta på rätt sätt om någon kan hjälpa mig, detta är ingen lösning men det kanske hjälper oss att förstå vart problemet ligger, jag vet inte.

Flera (grannars?) nätverk på samma kanal som ditt, eller på närliggande kanaler?

Flera (grannars?) nätverk på samma kanal som ditt, eller på närliggande kanaler?

förlåt, men vad menas? Hur kan jag kolla det?

Eftersom du kör trådlöst, vilket är en sorts radiolösning, är den känslig för störningar. Om dina grannar kör trådlösa nät på samma eller närliggande kanaler kan det störa din förbindelse.

För att kolla det kan man fråga dem, eller köra ett program på datorn som söker av alla kanaler och listar vad de heter och vilka kanaler de använder. Man bör ha ett mellanrum på 4 kanaler på 2,4 GHz.

En lösning är att köra på 5 GHz, eftersom det är ganska tomt än så länge. Men det kräver att alla ingående enheter klarar det.

Tack för ditt svar!

Jag tankade en app som visade grafer osv på mobilen, och det var inte många lediga här men jag valde en annan kanal ändå för att sen titta om TVn hittade servern, o VIPS! Där var den.
Jävligt glad självklart, men ville ändå titta vad som hände om jag satte den på Auto igen.

Och där var den fortfarande ://.. Jag stänger av allt(utom router) i en kvart ungefär för att se om den kommer vara borta när jag startar igen. men nej den verkar hitta servern vad jag än gör nu.
Ska prova i någon dag till och se om problemet kommer tillbaks.

Vad som fick allt på plats förstår jag inte eftersom jag bytte tillbaks till Auto, men ja. Får återigen tacka!

Felet kan komma tillbaka; dina grannar sitter ju inte vid datorn hela tiden och surfar. Det kanske bara uppkommer när just en som ligger på en närliggande kanal, och har stark signal, börjar använda sin dator/iPad/iPhone....

Kontentan är, som andra i denna tråd har påpekat, att ingen som håller på med video-streaming (som du vill göra) ska någonsin använda WiFi ifall det finns möjlighet att inte göra det. WiFi har fått ett oförtjänt bra rykte och många tror att det är guds gåva till människan. Vilket är ironiskt då det kunde inte vara längre ifrån sanningen.
För att göra det ännu värre så använder du DLNA som också är ett mindre helvete att hålla på med.

Då du så småningom inser att Plex är en ganska grym lösning så rekommenderar jag dig att testa en riktig klient, över Ethernet. Jag rekommenderar dig att testa koppla in din dator via HDMI till din TV för att testa. Du laddar hem datorklienten för mac här: Download 64-bit

Verkar som din flickvän har en MacBook Air? Då kan denna lilla pryl vara skön att ha hemma då man vill ha Ethernet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=752346
Har hon en thunderbolt-port är denna bättre: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1288681

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.