PLEX gör så att min CPU-använding går upp till 100% ... HJÄLP

Här är en bild av min CPU användning (Har en AMD phenom II X4 945 3.0 GHz processor)
När jag startar Plex och streamar till min chromecast 2nd generation så får jag 100% på CPU och det gör så att filmen hackar/laggar mycket. Jag har testat sänka till 480p och till och med under 480p och det laggar fortfarande. Jag undrar om det finns någonting man kan göra som minskar CPU användandet från plexmediaserver eller om man kan göra något åt det på något annat sätt förutom att köpa en ny dator.
All hjälp uppskattas! :slight_smile:

Samma här???

Streama till en chromecast är så pass komplicerat att det förtjänat en egen del i supportartikeln som handlar om just Transcoding (det din server gör som skapar hög CPU användning) - https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201575036-Why-is-my-video-stream-buffering-

Kort sagt, se till att mediat du försöker strömma är så anpassat som möjligt till vad chromecasten klarar av (för att undvika transcode) och så optimala förhållanden som möjligt för ditt trådlösa nätverk.

Tänk på att det är inte meningen att plexservern ska installeras på en vanlig hemmadator som du även sitter och gör annat med.

Med det menar jag att man ska inte använda datorn samtidigt som du har plexservern igång och den arbetar (särskilt inte när datorn är lite äldre/sämre). Helst ska den datorn kanske bara vara ämnad åt det att stå orörd som en plexserver för att det ska funka bäst.

Din dator möter minimum requirements bra men då ska den bara stå och vara en plexserver. För vad jag kan se har du en hel massa annat igång samtidigt på datorn som stjäl resurser från plex.

Men ska du sitta och arbeta/surfa/spela på datorn samtidigt som nån kanske ska titta på film i sovrummet (hittar på ett scenario) så måste du ha plexservern på en kraftigare dator tyvärr.

Det finns ju en inställning i plex hur mkt CPU den ska använda, vad står den på för dig? Du bör inte ha “make my CPU sweat” eller vad inställningen nu hette (är på jobbet och kan inte kolla upp det just nu).

Sen kan att det hackar också ha att göra med ditt WIFI. Om du kör en riktigt hård kodad bluerayrip (av dina semesterfilmer :)) så kommer det ställa stora krav på ditt hemmanätverk. Jag ser att du har uTorrent igång, se till att den inte laddar ned något då du försöker streama till din chromecast.

Det har, precis som redan skrivits, att göra med att PMS kodar om (transcode) ditt material innan den skickar vidare till din chromecast. Omkodningen belastar processorn.

Att sänka till 480p gör saken värre, om källan är låt oss säga 1080p… Den måste transkoda hårdare då. Direct play, att PMS bara skickar en ström till mottagare som gör jobbet själv, är så gott som smärtfritt för CPU. Så det är mottagaren det hänger på mer, kan den spela upp din fil själv, eller måste servern hjälpa till. Jag kör just nu på en PMS-dedikerad Ubuntu Server 14.04-maskin, med en simpel Core2 Quad Q8400 (3300 passmark), och den orkar utan problem att skicka 15 GB stor 1080p-rip till min Chromecast 2. Samtidigt som ett par andra tittar direct play, och begränsad transkod (typ endast ljud och subs som behöver transkodas). Men då är den servern dedikerad helt till PMS, inget annat finns installerat.

“I don’t want Plex to max my CPU when transcoding, what do I do?”