Bilden hackar

Hallå

Jag kör plex från macmini. Nu har jag bytt från skärm till lcd-Tv(samsung 40B650). Då hackar bilden i många filmer. Vad kan det bero på?

Hårddisken, Tv:en eller nån inställning i Plex?

Har nån något gott råd?

Tack

Hej och välkommen till forumet!

Ser du någon röd tråd? Samma typ av filer? Samma typ av FPS i filerna? Samma storlek?

Och sist men inte minst, vad har du för Mac Mini, hur mycket RAM och kör du filerna från den lokala hårddisken eller från någon annan dator? Isåfall över trådat eller trådlöst?

:slight_smile:

Började det hacka efter att du bytt bildskärm?
Om du spelar filmer från en extern disk, testa att lägga över en av dessa till den interna och se om det flyter bättre.

Hallå igen.

Tog lång tid för mig att svara. Sorry.

Det stora hacket har jag lyckats avvärja. Macen var inställd på 60 Hz, antar att det var problemet. Men jag upplever fortfarande att bilden inte riktigt hänger med i tex panoreringar och rörelser. Jag har provat höja bufferten men samma sak.

Min mac mini

Processor 2 GHz Intel Core 2 Duo

Minne 1GB 667 MHz DDR2 SDRAM

TV

LCD Samsung LE40B655

Jag kör från extern disk men samma symtom uppkommer när jag kör interna hårddisken.

Tacksam för felsökningsförslag.

Det låter som att det skulle vara din TV som är knasig. Har du provat att titta på vanliga TV-sändningar alternativt kopplat in en annan enhet än mac minin?

Jag upplever samma sak på min skärm, pannings liksom känns inte mjuka utan det känns som nåt som inte hinner med i uppspelningen. Borde inte min dator ha tillräcklig kapacitet?

Vad kör du för kvalité på filerna som detta händer på (om 1080P, vad säger info-rutan som dyker upp då du trycker på “i” på tangentbordet medan filmen spelar? Vad är det för video bitrate på just den panoreringen?)? Ser du till att antalet Hz överenstämmer med antalet FPS som filmen/TVserien är i?

Din hårdvara bör klara av det, men 1 Gb är i lägsta laget kanske. Men innan du testar med mer minne så tror jag det finns annat att utforska.

Så här ser en skärmdump ut vid en panorering. Filmspeed varierar väldigt under gång, ska den verkligen göra det. Hur ser jag till att antalet Hz överstämmer med filmspeed?
Tack

Så här ser en skärmdump ut vid en panorering. Filmspeed varierar väldigt under gång, ska den verkligen göra det. Hur ser jag till att antalet Hz överstämmer med filmspeed?
Tack![post-21311-12711025115807.jpg|690x431](upload://cuAYXNmyeIOKIHJUHpOzLhcqOvl.jpg)

FPS som du ser där varierar mycket ja, men jag förutsätter att det bara är någon tiondel den switchar mellan. Eller?

Skärmens refresh rate ska motsvara FPS. Och refresh rate sätter du i OSX (System Preferences/Display).

Bör heta uppdateringsfrekvens eller något liknande om du kör svenskt OSX.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.