Plex hittar 344 filmer av 895

Hej Alla! Nu har jag tagit steget från XBMC till Plex, kör mediaserver på en Synology och har en NUC som spelare.

Nu till problemet, Plex server hittar bara 344 av 895 filmer... jag förstår ingenting! Jag har provat att döpa om filmer o mapparna som filmerna ligger i till det som rekommenderas men det fungerar inte, det konstiga i sammanhanget är att Plex mediaserver hittar filmer o skrapar dem rätt fast de inte är döpta "rätt".

Helskumt problem, åtminstone för mig. 

Vad gör jag fel? 

Mycket tacksam för lite input.

Trevlig kväll

Niclas

Den hittar alla "mappar men inte innehållet i de som inte "syns" i "alla" läget...

Panik! provat allt känns det som!

Du får nog lämna lite mer info. Vilka filmer funkar resp inte (exempel), hur ser din filstruktur ut (namngivningen, sökvägar).

Vilken Synology, versionsnummer av program mm.

Husk at Plex ikke tar DVD format.

http://pc-mac-files-transferring-and-editing.blogspot.no/2014/03/how-to-get-all-dvds-into-plex-media.html

Plex är helskumt - inte bra alls!

I mitt fall visas ungefär 70 procent av alla titlar som finns i de valda biblioteken. Som någon slags "kompensation" visas ett antal tiltlar som inte finns någonstans i mitt system. Dessa går naturligtvis inte att se. Men de ligger där i katalogen. Dessutom blandar Plex friskt titlar från olika kataloger eller album. I Movies dyker därför serieavsnitt upp mitt bland filmerna, som inte har där att göra. Å andra sidan fattas serieavsnitt i dess rätta katalog. Till råga på eländet dyker det upp helt privata bildspel, som inte heller har där att göra. Hur snurrigt som helst.  

En första reaktion är då att försöka se varifrån Plex hämtar dessa titlar för att försöka omdirigera och städa. Visar sig snart att det går inte alls. Finns ingen logisk ingång i inställningarna, på Dashboard eller på någon annan plats. Orkar inte leta eller bry mig längre. Så jag ger upp nu.

Föredrar att starta det som ska ses via VLC.

Plex är en hönsgård helt enkelt! Totalt värdelöst!!

Du har nog bara otur. Funkar kalas för mej (och andra).

Ta bort biblioteket och länkarna till dina mappar. Skapa dem igen (var noga med namnsättningen).

@Olof, det är ytterst viktigt att följa de angivelser som är givna för att få Plex att fungera. Du måste differentiera dina filmer, tv-serier, musik, etc i olika mappar. Itunes "allt i en mapp" går inte t.ex. Börja med att ta hjälp av programmet Filebot för att skapa en korrekt struktur över all din media.

https://support.plex.tv/hc/en-us/categories/200028098-Media-Preparation

Tack för förslag. Hönsgården PLEX blir inte mindre rörig av att ett klick på ett serieavsnitt, i rätt katalog som faktiskt finns, visar enligt skärmbild, som inte ens går att bifoga här. Finns ingen begriplig funktion att bifoga filer till inlägget. Får beskriva, det står: "Please check that the file exists (det gör den, och på rätt plats dessutom) and that the necessary drive is mounted (det är den). Vidhåller att PLEX är BAJS. Ger upp nu. Ser avsnittet via VLC. Det funkar ju iaf. 

Nu när Olof fått skrika av sig och nu lämnat diskussionen med de hövliga orden så kan vi återgå att hjälpa de som verkligen vill ha hjälp. T.ex. personen som skapade denna tråden. Niclas, hur har det gått? Har du listat ut om det är ISO-filer som inte dyker upp, eller är det någon annan röd tråd du hittat? Precis som TBJ säger så stödjer ej Plex ISO-filer, utan du måste manuellt installera ett tillägg för att de ska scannas in i biblioteket.

Och precis som nämnts ovan så är det viktigt att du har dina filmer och serier separata på dina hårdiskar.

Vad är det för tillägg som gör att ISO-filer kan scannas? Jag har gjort om alla till mkv-filer, men det skulle jag ju slippa då :-)

Vad är det för tillägg som gör att ISO-filer kan scannas? Jag har gjort om alla till mkv-filer, men det skulle jag ju slippa då :-)

Nja, ISO-filerna går ju inte spela upp i någon av de officiella klienterna vad jag vet. Så du gjorde rätt =)

Här finns scanner-modifieringen https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201674343-Scanning-Disk-Image-Format-Media

Det är inget jag rekommenderar att använda, men om man vill ha filmerna representerade i biblioteket så finns en lösning för det.

Det är även möjligt att något inofficiell klient stödjer uppspelning av ISO-filer, men jag använder inga sådana så jag vet ej vilken det skulle vara. PleXBMC kanske?

I mitt fall visas ungefär 70 procent av alla titlar som finns i de valda biblioteken. 

Plex är en hönsgård helt enkelt! Totalt värdelöst!!

Absolut inte överens här.
Detta speglar tydligt att du inte har läst "media namnge guide", som du hittar en länk i min signatur.
Jag följer även detta, och har inga problem alls med korrekt identifiering.

Och ovan är översatt via Google, eftersom jag är dansk

Plex är båda 100% fantastiskt och gratis!

/Tommy

Nu måste jag skrika av mig igen, efter detta meddelande, om och om och om och om igen .........

"Please check that the file exists and the necessary drive is mounted." (Det gör den - Det är den !!)

Vad fan betyder detta? Varför kan man inte få PLEX  att fungera? Varför finns ingen vägledning? Varför hittar man inga svar i systemet? Och slutligen: hur kan PLEX be mig uppgradera till en betaltjänst, innan detta grundläggande kan fås igång? 

Nu måste jag skrika av mig igen, efter detta meddelande, om och om och om och om igen .........

"Please check that the file exists and the necessary drive is mounted." (Det gör den - Det är den !!)

Vad fan betyder detta? Varför kan man inte få PLEX  att fungera? Varför finns ingen vägledning? Varför hittar man inga svar i systemet? Och slutligen: hur kan PLEX be mig uppgradera till en betaltjänst, innan detta grundläggande kan fås igång? 

Om du bara kan lugna ned dig så ska du se att vi kan lösa detta :)

Det där felmeddelandet betyder att den sökväg till filen som blivit inscannad av dig den där första gången inte längre stämmer. Av någon anledning så är filen inte kvar på samma sökväg. Det finns en miljard orsaker, men en av de vanligaste är att filen ligger på en extern enhet. Kanske ett NAS? Eller en extern hårddisk? Den gången du scannade in den så hette kanske disken BIG MAMA. Så sökvägen till en film på den disken blev inscannad t.ex. så här:

/Volumes/BIG MAMA/Movies/Pulp Fiction (1994)/Pulp Fiction.mkv

Sen så går det en dag och det har kanske varit strömavbrott. Eller du hade problem med nätverket som NASet står på (eller vilken anledning som helst som skapar något strul) och den externa disken eller NASet är nu inte monterad som BIG MAMA längre, utan som BIG MAMA-1. Det är ett vanligt fel då det gäller OSX t.ex.. Så när du försöker starta filmen så försöker den spela upp filmen på sökvägen ovan, men egentligen så ligger filmen på denna sökväg:

/Volumes/BIG MAMA-1/Movies/Pulp Fiction (1994)/Pulp Fiction.mkv

Och det går ju förstår inte. Plex hittar inte filmen. Den tror att du flyttat den. Plex kan bara spela upp filer som den hittar.

Nåja. Det är en möjlig anledning. Det finns 10 andra möjliga orsaker. Du kanske bytt namn på filen utan att göra en force refresh?

Utan loggar så kan vi helt omöjligtvis hjälpa till tyvärr. I detta fallet så är det bäst att du gör följande:

1. Gå in i PHT Preferences/System/Advanced och till höger så kan du  scrolla ned till "Enable Debug Logging" och se till att det är påslagit. 

2. Starta sedan om PHT. Och starta om PMS. Detta gör att loggfilerna roteras. Bara det som är viktigt för detta problemet kommer med.

3. Återskapa felet i PHT. Stäng sedan direkt av PHT.

4. Sök reda på Plex Home Theater.log och Plex Media Server.log och zippa ihop de filerna och ladda upp dom i denna tråd så ska jag ta mig en ■■■■.

Hej Alla! 

Förlåt att jag inte rapporterat av, varit för mycket på jobbet... 

Det var mycket riktigt så att det var .img o .iso som gjorde att det krånglade.

Tack alla för hjälpen!

Har dock ett nytt litet problem, men det starta jag en ny tråd om så det inte blandas för förmycket i denna.

//N

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.