Plex till tv

Hej, har tänkt att köra plex mellan dator till tv via wifi. Dvs att jag har plex server installerat på datorn och tvn hittar den automatiskt.

Jag ska köpa en tv till detta ändamål. Är det något jag ska tänka på när jag köper tvn? Som tex att han måste ha wifi eller utag till internet kabel osv.

Tack på förhand

Hej, har tänkt att köra plex mellan dator till tv via wifi. Dvs att jag har plex server installerat på datorn och tvn hittar den automatiskt.

Jag ska köpa en tv till detta ändamål. Är det något jag ska tänka på när jag köper tvn? Som tex att han måste ha wifi eller utag till internet kabel osv.

Tack på förhand

Så långt som du kan: Undvik WiFi. Och för allt vad som är heligt: Låt inte båda enheterna (både TV och Plex Media Server-datorn) köra WiFi. Det är som att be om problem. Jag vet att datortillverkarna lyckats övertyga folket att det är helt fantastiskt till allt. Men lite på mig då jag säger att strömmande HD-video och WiFi går ej ihop.

Ja jag vet, det går ju bra med Netflix och liknande tjänster. Men det är väldigt komprimerad HDvideo. Då man själv sitter på 10-35 Gbs-rippar av filmer så är det BETYDLIGT högre bitrate än vad du får via Netflix/Viaplay/TV4 play-liknande tjänster.

Spendera en timme till att gömma en kabel i en kabelränna istället. Det är ALLTID värt tiden och den lilla lilla kostnaden :)

EDIT: Och försök gärna undvika att använda DLNA på TV:n. Köp istället en TV som har en Plex-klient tillgänglig, eller en Apple TV/Roku/Chromecast eller koppla en dator till TV:n istället. Alla dom alternativen är säkrare än att använda DLNA.

Alright, men vad exakt menar du med plex klient tillgänglig? Typ som en applikation? Isf vilka märken har det? Jag vet att tex Samsung har nå plex applikation.

Alright, men vad exakt menar du med plex klient tillgänglig? Typ som en applikation? Isf vilka märken har det? Jag vet att tex Samsung har nå plex applikation.

Precis, Samsung är den enda jag vet som har en ok klient. LG hade en en gång i tiden, men osäker om den fortfarande är bra.

Samsung med smarthub eller LG.

Anbefaler Samsung, idet LG's udvikling på Plex ser ud til at være stoppet

/Tommy ifrän hinsidan

Alright Tack för hjälpen. Tittade närmre på chromecast, det verkar ju ganska intressant också. Ett enkelt sett. Men vad exakt gör den? :slight_smile:

Alright Tack för hjälpen. Tittade närmre på chromecast, det verkar ju ganska intressant också. Ett enkelt sett. Men vad exakt gör den? :-)

Denna video ger dig lite info: 

https://www.youtube.com/watch?v=VE0MjatIt40

Alright, en sista fråga om jag skaffar mig en chromecast så kommer tvn jag tänkt köpa till sovrummet inte behöva någonting egentligen förutom hdmi eller usb med andra ord? Isf är det ju kalas då får man ner priserna på tv också om man slipper tänka på smarthub Internet och dylikt.

Alright, en sista fråga om jag skaffar mig en chromecast så kommer tvn jag tänkt köpa till sovrummet inte behöva någonting egentligen förutom hdmi eller usb med andra ord? Isf är det ju kalas då får man ner priserna på tv också om man slipper tänka på smarthub Internet och dylikt.

Så kan man se det. Men kom ihåg detta. Jag har själv aldrig provat en Chromecast, och jag vet inte om den passar dig. Det är dock ett gott alternativ för många. Men som du såg på videon så måste videor initieras från en annan källa. Till exempel från en Plex app i din telefon.

Vill man ha den ultimata Plex-setupen så finns det inget som slår att ha en dator kopplad till TV:n via HDMI, och på den datorn så använder du Plex Home Theater (som är gratis). Har man inte en dator man kan använda för det, och ingen plånbok för att införskaffa en dator (typ en NUC eller Mac Mini är perfekta datorer för detta) så får man titta på Chromecast, ATV eller liknande burkar.

Om möjligt, kolla av med dina polare om dom har någon av de där grejerna och testa hos dom hur det funkar. Det är bästa sättet att inte bli besviken :)

Tack för all information, jag ska till att kolla upp allt du nämt så får vi se hur det landar :slight_smile:

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.