NAS Plex Client+Server?

Hej!

Jag har idag en TV som inte är smart tv och jag vill köra plex på den. Det jag tänk mig är att skaffa en NAS som kan kopplas direkt till TV och köras med Plex Media Server med samtidigt som Plex Client mot TV:n. NAS:en ska självklart sedan genom plex media server göra innehållet tillgänglig t.ex. i en dator, telefon eller surfplatta som kör plex appen.

Vilken NAS tror ni skulle klara av detta?

(Vet att man kan kombinera en x86 nas med t.e.x chromecast men jag tänkte om det går att slippa ha två prylar och istället göra allt genom NAS:en)

Med vänliga hälsningar

Både server och klient på samma NAS? Tveksamt, troligen skulle en Mac Mini eller en HTPC vara ett bättre val för dig.

Hej!

Jag har idag en TV som inte är smart tv och jag vill köra plex på den. Det jag tänk mig är att skaffa en NAS som kan kopplas direkt till TV och köras med Plex Media Server med samtidigt som Plex Client mot TV:n. NAS:en ska självklart sedan genom plex media server göra innehållet tillgänglig t.ex. i en dator, telefon eller surfplatta som kör plex appen.

Vilken NAS tror ni skulle klara av detta?

(Vet att man kan kombinera en x86 nas med t.e.x chromecast men jag tänkte om det går att slippa ha två prylar och istället göra allt genom NAS:en)

Med vänliga hälsningar

Ett NAS per definition ska sitta på nätverket, och inte agera som en dator med klient. Så om vi ska hitta något som passar dig så kanske vi ska fundera lite kring de banorna.

1. En liten billig dator som klientdator (alltså en HTPC). Den HTPC:n kopplar du via HDMI till din TV. Här kan du köpa lite olika varianter. Själv kör jag en Mac Mini från 2012 (i7 quad) och är supernöjd. Den klarar allt man kastar på den. Vissa anar kör Intels NUC, vilket kan vara ett alternativ om man hatar Apple :)

2. Planerar man att lagra mycket mediafiler OCH man vill ha redundans (ifall en disk går sönder så vill man ju inte förlora allt man lagrat under åren) så är ett NAS (Network Attached Storage) något man bör ha också. På den maskinen kan man välja att installera PMS ifall man vill. Så gör jag, riktning smutt.

Har själv beställt denna som skall klara och köra som client o server. Skall klara även att transcoda till en enhet. Själv skall jag enbart ha den som Nas dock med lite annat på. Men den funkar för ditt ändamål o har HDMI utgång.

https://www.dustinhome.se/product/5010799055/ts-453-pro

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.