PMS mot DLNA...need help!

Hej.

Har en iMac8,1 och har laddat ner PMS till den. Har även köpt en Blu-Ray spelare från LG (BD670N) som har Wi-Fi och LG smart samt DLNA (Digital Living Network Alliance).

Med den spelaren skall jag kunna streama media filer från min iMac.

Problemet är att min iMac inte låter mig dela PMS. Varför? Min iMac låter mig knappt dela nått…Och om filen går att dela så går inte innehållet i filen dela. Så min Blu-Ray spelare hittar bara mappar som är tomma.

Är det nån som vet varför om det är nån inställning på min mac som gör att knappt inget går att dela eller går inte PMS att dela via min iMac!? (Säljaren sa att den skulle det)

Har suttit i 5 dagar nu och försökt lösa detta helvete=) Och typ alla tips videos är på engelska.

Det står så här i hjälp delen på min Blu-ray spelare: “Användare med Windows XP eller Mac OS X och däröver kan dela filer genom CIFS metoden när inte Nero Media Home använd.”

Vad är CIFS ? Och går man via CIFS på spelaren så vill den ha ett id nummer och ett lösen ord! Svårt och veta det då jag inte ens vet vad CIFS är!

Tack på förhand!!!

Hej Andreas och stort välkommen till forumet!

Jag tror vi får ta detta ett steg i taget (och ta ett djupt andetag ;) )
Hävdar manualen att Plex finns installerat i din BluRay-spelare? Hävdade säljaren det?
Pratade med Elan (som skapade Plex/PMS) och han säger att det ännu inte bör finnas en BluRay-spelare med en Plex-klient inbyggd. Så du måste nog använda en annan metod för att få dina filmer till din TV. Och det finns några olika metoder.
1. Koppla en dator till din TV.
2. Koppla en AppleTV eller Roku till din TV
3. Använd DLNA för att hitta dina filmer på din hårddisk. Dock så behöver du då en DLNA-server för detta. I denna metod används ej PMS.

Hej och tack för det snabba svaret!!

Tror jag har varit otydlig i det jag skrivit så jag får försöka igen!

Nej manualen hävdar inte att BluRay spelaren har plex. Och Nej säljaren sa inte att den hade det!

Den BluRay spelaren jag köpte har WIFI och ett program som heter DLNA (Digital Living Network Alliance).

Med den spelaren skall jag alltså kunna streama media filer från min iMac via WiFi då den också är uppkopplat till mitt trådlösa internet.

Man får med en skiva till BR-spelaren som har programmet Nero Media Home, men det fungerar inte på Imac datorer. Och då rekomenderade

säljaren PLEX för mig.

Det står så här i hjälp delen på min Blu-ray spelare: “Användare med Windows XP eller Mac OS X och däröver kan dela filer genom CIFS metoden när inte Nero Media Home använd.”

Då undrar jag om nån vet vad CIFS är? Och går man via CIFS på spelaren så vill den ha ett id nummer och ett lösen ord! Vilket är svårt och veta det då jag inte ens vet vad CIFS är!

Min BR-spelare hittar min dator men kräver då ett CIFS id-nummer och ett lösen (för att komma åt saker på min dator tror jag.)

Jag har oxå problem att dela filer från min dator som jag måste göra för att spelaren ska kunna komma åt filerna som tex PLEX.

Är det nån inställning som finns på min iMac som gör att det inte går att dela tex Plex, eller är det Plex som har en inställning som jag måste justera för att kunna dela Plex? (Det går för övrigt knappt att dela nån fil från min dator vilket får mig att tro att det är datorn som har nån inställning som gör att jag inte kan dela visa program.

Är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få och jag fått!!

MVH Andreas

PLEX är ett program, du kan inte “dela PLEX”…

Har du satt på fildelning under Äpplet : Systeminställningar : Delning? Under knappen Alternativ kan du välja SMB (ska funka som ersättning för CIFS).

CIFS är ett kommunikationsprotokoll http://sv.wikipedia.org/wiki/Server_Message_Block

Kenjons förslag bör fungera. Förutom om du använder Lion. Där har SMB plockats bort tycker jag mig minnas.

Hejsan!

Jag har precis samma problem som Andreas.

SMB finns visst i Lion, men får det ändå inte att fungera.

Någon som har hittat en lösning på detta eller kanske har lite vettiga förslag?

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.