SVT Play fryser

Har sedan jag uppgraderade till Plex 0.9 (jag inbillar mig att det började i samband med uppgraderingen) problem med att program som visas i SVT play fryser till ett par (i sällsynta fall upp till 10) sekunder. Frysning sker med mellanrum på 1-15 minuter.

Program i TV4 Play uppvisar inte detta problem.

Kollar jag på samma program via SVT Plays web-sajt så fungerar det fint.

Enligt Bredbandskollen har jag ~20 Mbit/s till Mac Minin på det trådlösa nätverket.

Jag har testat både Flash 10.0.42 och 10.0.45

Finns det något mer jag borde kolla innan jag nergraderar till Plex 0.8?

Ja, attacha gärna SVT Play:s loggfil här så kan jag se om det finns något som hoppar ut och skriker mig i ansiktet :slight_smile: Du hittar loggfilen någonstans i ~/Application Support/Logs/ (det är en mapp däri som heter något med PMS men jag har glömt bort exakt vad den heter, sitter på jobbet så jag kan tyvärr inte kolla).

Och jag skulle verkligen vilja att du testade att köra trådat, bara för att eliminera alla möjliga trådlösa problem. Jag har varit med om betydligt konstigare fall än det där då det gäller trådlösa nätverk. Det räcker att du har fått en ny granne som råkar använda samma WIFI-channel för dig för att det ska introduceras tillräckligt med störningar för att skapa problem som det där. Jag säger inte att det är det som är problemet, men det hjälper oss att hitta felet snabbare om du med 100% säkerhet kan säga att problemet består om du kör trådat.

Hittade dessa två log-filer Plex.log och Plex Media Server.log.

Kan dock inte bifoga dem. Får felmeddelande “You aren’t permitted to upload this kind of file”.

Har prövat att köra trådat, men ger samma symptom.

SVTplay-appens log-fil finns i ~/Library/Logs/PMS Plugin Logs/ och heter com.plexapp.plugins.svtplay.log

Kopiera den och byt ändelse från .log till .txt så ska det gå att bifoga den.

Tackar. Här är efterfrågad log-fil.

Loggen sa tyvärr inte så mycket. Jag har dock en gissning på vad problemet är. För ett tag sedan ändrade SVT sin flash-spelare och la till möjligheten att ändra kvalitén på sändningen för att det ska passa din uppkoppling. Detta görs automatiskt ifall du besöker deras sida, men det görs INTE automatiskt då du använder Plex. Testa ändra videokvalité på SVT:s hemsida då du spelar upp ett klipp. Ändra till högsta kvalitén och se ifall du ser samma problem. Du hittar den inställningen under videoklippet som spelas upp.

Hej

Jag har samm problem…

Atrus, du har tyvärr alldeles rätt, min mac mini klarar inte av bästa kvaliteten på SVT Play så någon måste ta en ■■■■ på pluginen.

Jag testade att välja en lägre upplösning i Safari men det slår inte igenom i Plex som, enligt SVT Play loggen, väljer den högsta kvaliteten av stöm oavsett vad jag ställde in i Safari.

2400kbit/s rtmp://fl11.c91005.cdn.qbrick.com/91005/definst/kluster/20101112/PG-1140024-008A-SKAVLANHOST201-02-mp4-e-v1.mp4

1400kbit/s rtmp://fl11.c91005.cdn.qbrick.com/91005/definst/kluster/20101112/PG-1140024-008A-SKAVLANHOST201-02-mp4-d-v1.mp4

850kbit/s rtmp://fl11.c91005.cdn.qbrick.com/91005/definst/kluster/20101112/PG-1140024-008A-SKAVLANHOST201-02-mp4-c-v1.mp4

320kbit/s rtmp://fl11.c91005.cdn.qbrick.com/91005/definst/kluster/20101112/PG-1140024-008A-SKAVLANHOST201-02-mp4-b-v1

Detta är länkarna som SVT publicerar, inte mycket som skiljer :slight_smile: Tyvärr är mina python-kunskaper nära nog obefintliga, men jag ställer mer än gärna upp på att testa.

Jag funderar även på om man kan justera bufferstorleken någonstans?

/Per

Jag har problem av samma karaktär. Hos mig verkar det vara ett samband mellan hur länge Plex/SVT Play använts och frysningarna.

Fungerar väldigt bra ett antal strömmar, men efter ett tag när man startar en ny så fryser den alltid direkt några sekunder in.

Omstart av Plex fixar det inte. Men omstart av hela maskinen gör det.

Nu har jag kikat lite mer i html-koden på SVT Play.

Det finns en variabel som heter dynamicStreams som tydligen talar om för flash vilka olika strömmar som finns.

Det kan man kanske använda?

Tackar för hjälpen.
Din gissning är inte så dum. Jag har haft inställningen Automatic på SVT Play via webben (ypperlig funktionalitet förresten). Jag har ändrat till Medium och nu fryser Plex väldigt sällan bilden (men någon gång inträffar det).

Jaha, nu har jag läst vad andra skriver också. Då kan den förbättring jag upplevt lika gärna bero på att jag startade om Mac Minin i samband med att jag testade trådat.

Jag har samma fel, svt play hänger sig några sekunder och startar sedan igen, hjälper om jag startar om datorn, fungerar igen efter det, hjälper inte om jag startar om plex eller mediaservern,

Har flash 10.0 r42 macbookpro5.1, 4gb ram macosx10.6.5 plex 0.9.1.2

Men det är inte ett problem med wlan eller lan, har testat båda i Safari med svt play, där fungerar uppspelning alltid perfekt (även då plex pluginen hänger sig), och jag kan ställa in högre kvalitet på filmen i Safari.

Eftersom SVT har ändrat flashspelaren, och inte verkar superduperintresserade av att ge oss ett API att använda oss av så är det tyvärr sådant här vi får leva med ibland. Måste iaf säga att pluginen har varit stabil längre än jag trodde den skulle få vara.

Jag ska lägga in en change request för detta i Lighthouse. Återkommer då jag får feedback från Sander om detta.

PS: Ifall ni känner någon med Python-kunskaper så skulle detta fixas mycket snabbare än att gå via denna väg. Hojta till ifall ni hittar någon sådan person.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.