Synpunkter på lösning samt frågor (Mac-mini och Austor AS-304T)

Hej!

Min första post här - don´t eat me...

Har surfat runt nu under ett antal dagar och läst recensioner, tester etc. Anledningen är den att jag vill fixa iordning ett bra mediacenter som har till uppgift att förse mig och familjen med filmer och annat godis utan att det krånglar allt för mycket. Jag har nyligen installerat en Plex-server (på min vanliga dator - som är en PC) och jag har även en AppleTV. Brukar köra med Plexklienten från iPaden och sedan AirPlay till TV:n. Tilläggas kan att routern jag har är en AirPort Time Capsule på 1TB och dit kör vi frugans backuper för hennes MacBook Pro. Airport är konfigurerad med "5 GHz nätverk".  Vad jag hade tänkt mig är följande:

Mac-mini som mediacenter med Plex server installerat. Denna är direkt kopplad till TV:n via HDMI och till nätverket via kabel. Som lagringsenhet för filmer tänkte jag ta en ASUSTOR AS-304T + 4x WD Red 3TB. Denna också direkt kopplad via kabel till nätverket. Försöker undvika trådlöst här (har förstått att det är bäst så). Nu till några frågor (en del ganska newbie).

-1. Ser ni några problem med ovanstående setup?
-2. Om man har Plex Server på Mac-mini och den är direktkopplad till TV:n, kan man då bara spela upp filmen i servern och

sedan köra ut till TV:n direkt eller behöver man själva klienten också?
-3. Stöder Mac-mini Airplay?
-4. Är kabel ett måste för att klara av tyngre (läs tyngsta :) ) filmer, eller räcker min trådlösa konfigurering som jag gjort på min Airport?
-5. Blir min AppleTV helt överflödig eller finns det något som gör att AppleTV och Mac-mini kan komplettera varandra?

Vill lägga in en brasklapp också att jag inte är intresserad av Intel-NUC eller dylikt. Anledningen är den att jag kan

införskaffa en Mac-mini väldigt billigt. Det jag egentligen bara är intresserad av är om ovanstående verkar ok bland er

proffs, samt givetvis svar på mina frågor. Andra konfigureringstips (utifrån ovanstående konfiguartion) är mer än välkommet!

Tack i förväg för er tid.

mvh/Monty

1. Nej

2. Du "måste" ha en klient (Plex Home Theater) om du inte kör med webbklienten direkt mot servern men det är rätt meningslöst när du har den kopplad i tvn.

3. Nja. PHT har stöd för Airplay men det fungerar lite som det vill tycker jag.

4. Kabel är alltid ett måste. Trådlöst är inte guds gåva till mänskligheten det är snarare satans påfund som funkar bra om du bor i ett hus byggt i tunt trä och 200m till närmsta granne. (Trådlöst funkar ok även för tyngre filer om du har bra täckning och lite faktorer som stör. 5ghz bandet funkar bra mycket bättre än 2.4ghz)

5. AppleTV kanske blir överflödig för film tittande men funkar fortfarande grymt bra för airplay eller netflix wwe network etc eller som i mitt fall itunes match för musik.

Du skrev att du kunde få tag på en Mac mini billigt. Se till att den inte är för gammal bara (helst minst i5 som processor).

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.