Tappar frames helt slumpmässigt [PHT]

Tja

Jag har redan skrivit ett inlägg på engelska i PHT-forumet, men ingen respons där, så testar här. 

Jag har en Mac mini - 2011 med Intel graphics 3000. På de flesta mkv-filer jag spelar upp inträffar det några gånger att Plex tappar enstaka frames, oftast i början av videon, och senare en bit in. Problemet startade i höstas någon gång, och grejen är att ibland kan jag se på en hel film utan problem, medan problemet visar sig på andra. Har testat att stänga av den där VDA-accelerationen utan framgång. Kan även nämna att det är samma problem när jag spelar upp på XBMC/Kodi, fördelen där är att man via "O" kan se exakt hur många frame den "skips". Har testat olika PSM och PHT, inte heller det fick någon effekt. 

Har testat att installera om alla möjliga Osx, lion, mountain, mavericks och yosemite från scratch. Även testat att byta mellan olika skins, utan framgång. Det löjliga är att min macbook air 11' fungerar prima - med samma grafikkort, och samma videofiler så det måste vara något annat. 

Vore toppen om något kunde bidra med något angående detta, tråkigt att köpa en mini för 4000 och det inte fungerar som det ska. Jag har kört problemfritt innan detta i typ ■■■ månader så jag vet ju att det liksom ska funka.. 

I loggen finns det med när det inträffar någon minut in i uppspelningen av "Detroit rock city". 

Tacksam för svar. 

Tja

Jag har redan skrivit ett inlägg på engelska i PHT-forumet, men ingen respons där, så testar här. 

Jag har en Mac mini - 2011 med Intel graphics 3000. På de flesta mkv-filer jag spelar upp inträffar det några gånger att Plex tappar enstaka frames, oftast i början av videon, och senare en bit in. Problemet startade i höstas någon gång, och grejen är att ibland kan jag se på en hel film utan problem, medan problemet visar sig på andra. Har testat att stänga av den där VDA-accelerationen utan framgång. Kan även nämna att det är samma problem när jag spelar upp på XBMC/Kodi, fördelen där är att man via "O" kan se exakt hur många frame den "skips". Har testat olika PSM och PHT, inte heller det fick någon effekt. 

Har testat att installera om alla möjliga Osx, lion, mountain, mavericks och yosemite från scratch. Även testat att byta mellan olika skins, utan framgång. Det löjliga är att min macbook air 11' fungerar prima - med samma grafikkort, och samma videofiler så det måste vara något annat. 

Vore toppen om något kunde bidra med något angående detta, tråkigt att köpa en mini för 4000 och det inte fungerar som det ska. Jag har kört problemfritt innan detta i typ sex månader så jag vet ju att det liksom ska funka.. 

I loggen finns det med när det inträffar någon minut in i uppspelningen av "Detroit rock city". 

Tacksam för svar. 

I loggen står det liknande detta då det inträffar:

17:11:42 T:5053476864   DEBUG: CDVDPlayerAudio:: Discontinuity1 - was:3734722.781000, should be:11508942.431000, error:7774219.650000 

Detta är ett gammalt klassiskt felmeddelande som kan ha flera felkällor. Men jag är rätt säker att det oftast händer då det är något galet med ljudinställningarna eller ljudutrustningen/kopplingen.

Hur har du kopplat allt? Och vilka inställningar har du i PHT för ljudet?

Atrus

Tack för svar! 

Mitt ljud är kopplat via HDMI till min receiver (Yamaha). Ljudinställningarna är som följer:

Audio output - HDMI

Dolby - bockat

DTS - bockat

LPCM - avbockat

Boost volume - avbockat

Output channels - 5.1

Output device - HDMI

Passthrough - Default

Video:

Adjust frame rate - off

Sync playback to display - off

Video render - Auto detect

Hardware acceleration - bockat

Use FFMPEG AVIO - avbockat

Säg till om det finns några andra inställningar som kan vara av värde. Men du tror att ljudinställningarna kan leda till skippade frames? Kan tillägga att jag har exakt samma inställningar på min macbook air där uppspelningen fungerar felfritt, kan lägga upp logg från den också om du vill jämföra. 

Atrus

Tack för svar! 

Mitt ljud är kopplat via HDMI till min receiver (Yamaha). Ljudinställningarna är som följer:

Audio output - HDMI
Dolby - bockat
DTS - bockat
LPCM - avbockat
Boost volume - avbockat
Output channels - 5.1
Output device - HDMI
Passthrough - Default

Video:

Adjust frame rate - off
Sync playback to display - off
Video render - Auto detect
Hardware acceleration - bockat
Use FFMPEG AVIO - avbockat

Säg till om det finns några andra inställningar som kan vara av värde. Men du tror att ljudinställningarna kan leda till skippade frames? Kan tillägga att jag har exakt samma inställningar på min macbook air där uppspelningen fungerar felfritt, kan lägga upp logg från den också om du vill jämföra.

Ja, felaktiga ljudinställningar kan leda till allt möjligt strul. Vissa filmer spelas knappt upp alls ifall du ej har rätt ljudinställningar.
Anledningen till att samma inställningar funkar på din MBAir är väl mest troligt att du ej kopplar den via receivern? Direkt en receiver kommer med i bilden så blir det andra förutsättningar.

Så när jag tittar på dina inställningar så skulle jag vilja att du ändrade följande:

• Slå igång LPCM.
  • Sätt "Adjust frame rate" till: On start/stop
  • Bocka i "Sync playback to display" och nu kommer A/V Sync method lysa upp. Sätt den till Video clock (resample audio).

Om det fortfarande strular, bocka ur "Allow hardware acceleration" också.

Funkar det bättre nu?