Man kan ju också helt enkelt packa upp rar-arkiven med exempelvis UnrarX. Då kan man ju även använda VLC. Plex 9 är i mitt tycke så otroligt mycket bättre än 8’an. Förstår inte riktigt varför man ska ha kvar rar-filerna…
Nu kör jag transprar, det verkar lovande. Det buggar vid bytet från en rar-fil till nästa - jag har läst om felet någonstans har jag för mig. Någon här som har ett snabbt svar?
Får jag fråga varför du absolut vill ha kvar rar-formatet?
Slapphet. Mkt av filmer och tv-serier ligger i rar-format. Tar tid att packa upp etc... Hur så?
Hej, är det ingen som stött på samma problem som jag beskriver i användandet av transprar?
/Johan
Ingen här förutom du verkar köra med RAR-filer, så jag rekommenderar att du går till TranspRAR-tråden och frågar istället. Han som skrivit ihop programmet är svensk för övrigt, men han är sällan här i svenska subforumet tyvärr.
Ok, det där läser jag som en lagom syrlig kommentar = jag gissar att det är fler än jag som använder RAR-filer. Nog om detta. Jag har packat upp rubbet, jag vill ju inte vara fula ankungen för evigt. :-)
Allt funkar numera mkt bra, alla episoder läses in korrekt etc. Dock laggar 1024p en aning - dvs Mac minin 2,4Ghz med 2Gb Ram slöar till HD filmer en aning. Inte så mkt men tillräckligt för att det ska störa. Jag börjar läsa om H264, osäker på vad jag ska göra där, slå av på? Sen funtar jag på att plugga i 4-8Gb minne ifall det är där flaskhalsen sitter. Jag vet att frågorna är av nybörjarkaraktär, so be gentle...
Tacksam för tips än en gång.
Mvh
Johan
Om vi betänker vad justfine skrev om Mac Mini: *Den billigaste Mac Minin fungerar perfekt, monter in extra 2GB sedan är det komplett. Detta gör man väldigt enkelt själv!*
Notera ordet "extra"! Jag tolkar det som att vi bör köra med 4GB minne.
Jag har ingen egen erfarenhet ifall det löser laggningen.
This is me "being gentle" :)
Yes -- haha, just tack vare tipset som jag beställt extra ram. VAd är detta H264 då?
Absolut inte meningen att låta syrlig, jag lovar :)
Jag kör 4 Gb, men vet att många klarar sig alldeles utmärkt med 2 Gb. Det är däremot bra att ha 4 Gb om du ska ha igång fler program än Plex då du kör.
Anledningen till att det laggar på 1080P-rullar kan vara många. Och då jag menar många så menar jag MÅNGA :) Jag rekommenderar en ordentlig genomläsning av denna post: http://forums.plexapp.com/index.php/topic/20689-possible-causes-for-stuttering-juddering-and-stalling-playback-2010-11-23/
Som du ser så finns det många sätt att förbättra situationen.
Du pratar om H.264, jag vet inte riktigt vad du syftar på, men om du menar H264 Speed Boost, så se till att INTE använda det. Elan har till och med tagit bort det valet i senaste test-versionen av Plex eftersom så många missförstått vad det är till för och får riktiga problem med Plex. Man ska BARA använda den funktionen om man har exremt vek dator, och är beredd att på bekostnad av bildens kvalitét se filmer utan stora hopp.
Tjena!
Läste tråden och har lite vidare tips.
Löste du HDMI-frågan?
Har hittat en HDMI till RJ45 adapter som gör att du kan skicka bild och ljud via en nätverkskabel.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98435&path=636500000,637000000,637510000
En annan variant som dykt upp med nya AppleTV är möjligheten att köra Plex på den. Den kopplar upp sig mot din befintliga Plexinstallation. Själv funderar jag på att använda det för sekundära skärmar runt hemmet.
Sen för lagring så vill jag tipsa om Drobo (http://drobo.com/) som är en speciell RAID-lösning. Den finns i olika varianter nu men från början var det en enhet som tog 4 diskar. Och kopplades in i datorn via Firewire. I denna behöver du inte ha 4 identiska diskar som med andra RAID-lösningar utan det går bra med de du har liggande. Om sedan utrymmet börjar ta ■■■■ så byter du den minsta mot en större och du får mer utrymme.
Nuförtiden finns den i versioner med nätverk, åtta diskar och med USB3.
Själv har jag den minsta kopplad till min Mac Mini med Plex som också delar ut disken via nätverket för Time Machine och lite annat.
Till det har jag min 27" iMac som jag använder som en extra skärm idag mot Plex.
En Drobo står högst upp på min önskelista (nu när jag köpt en iPad). Den verkar helt grym. Gillar det faktum att man kan blanda diskar hur som helst samt byta dom under drift. Är sugen på FS-modellen men har väntat ett tag nu på att den kanske skulle droppa i pris. Enda nackdelen verkar ju vara priset…
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.