Hej, får detta meddelandet i webben "M3U8: crossdomain access denied"
Kan alltså inte spela TV4Play i webben, någon idé?
Hej!
Problemet uppstår i webbläsare som använder sig av Flash för att spela upp videos. Flash försöker få tag i en fil som inte finns på servern och därmed uppstår problemet. Om du kör Safari(på OS X) så uppstår inte problemet, såg också att Chrome kunde hantera det(iaf på OS X), men inte tex Firefox.
Brukar vara svårt att fixa i pluginen, men hittade ett sätt som fungerade! Har lagt in en uppdateringsbegäran, så ge det några dagar tills fixen är släppt.
Mvh
... nu är fixen släppt!
(Plex Media Server kommer automatiskt att uppdatera när den känner av att en nyare version finns tillgänglig)
Plex appen för Xbox 360 väljer en ström på något vis, för mig alltid 720p i TV4Play. Jag har möjligheten att välja typ 208 kbps men det påverkar inte valet av ström som väljs från TV4Play. PHT och plex för Android väljer korrekt ström. Liknande händer för SVTPlay. Kan det vara så att strömmarna från tv4play är av i olika format och att 720p har det enda formatet som kan spelas direkt av xbox 360?
Alla strömmar ifrån TV4(och SVTPlay) är i formatet HLS(h.264/aac inuti mpegts över http).
Om vi tex tittar på senaste avsnittet av Solsidan så finns följande alternativ:
EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=128000,RESOLUTION=128x72,CODECS="avc1.66.30, mp4a.40.2" EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=300000,RESOLUTION=384x216,CODECS="avc1.66.30, mp4a.40.2" EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=801000,RESOLUTION=640x360,CODECS="avc1.66.30, mp4a.40.2" EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=1499000,RESOLUTION=768x432,CODECS="avc1.77.30, mp4a.40.2" EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=2497000,RESOLUTION=1024x576,CODECS="avc1.77.30, mp4a.40.2" EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=3498000,RESOLUTION=1280x720,CODECS="avc1.77.30, mp4a.40.2" EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=4498000,RESOLUTION=1280x720,CODECS="avc1.77.30, mp4a.40.2" EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=29000,CODECS="mp4a.40.2"
Skillnaden mellan tex PHT/Android vs XBOX 360 verkar vara att XBOX:en inte klarar av att spela HLS strömmar, dvs PMS kommer att transcoda till ASF(med wmv2 och wmav2 som codecs).
Antar att PMS alltid väljer “bästa strömmen”, dvs den med högst bitrate vid en transcode? Du kan nog få bättre hjälp i PMS avdelningen av forumet om hur man ev. kan få PMS att välja en källa med lägre bitrate …
Någon mer som haft problem med TV4play den senaste tiden? Man kan titta någon minut sedan blir man utslängd till menyn,
@F.L. said:
Någon mer som haft problem med TV4play den senaste tiden? Man kan titta någon minut sedan blir man utslängd till menyn,
Hej!
Kollade just på ett 45 min långt program med Plex Home Theater utan avbrott.
Om videon startar och sen lägger av så ligger problemet med stor sannolikhet i klienten(om inte videon transcodas av PMS).
Vilken klient använder du?
@meo said:
@F.L. said:
Någon mer som haft problem med TV4play den senaste tiden? Man kan titta någon minut sedan blir man utslängd till menyn,Hej!
Om videon startar och sen lägger av så ligger problemet med stor sannolikhet i klienten(om inte videon transcodas av PMS).
Ok, tack för info. Jag kör Open PHT, senaste version.
@F.L. said:
@meo said:
@F.L. said:
Någon mer som haft problem med TV4play den senaste tiden? Man kan titta någon minut sedan blir man utslängd till menyn,Hej!
Vad händer om du sätter ‘SD’ under Network->Quality->Online Video Quality?
@meo said:
@F.L. said:
@meo said:
@F.L. said:
Vad händer om du sätter ‘SD’ under Network->Quality->Online Video Quality?
SD verkar fungera även om bilden inte är någon höjdare.
Det är lite intressant, jag kör samma version av Open PHT på en laptop (wifi) och en NUC (LAN) och jag har bara problemet på NUC:en.
(PMS är installerat på NUC:en)
Hmmmmm… Lite konstigt måste jag säga, dvs Wifi mot LAN brukar var tvärtom
Om du startar om PMS och sen försöker spela upp en video via OpenPHT(på NUC:en) och efter det lägger upp följande loggar:
så kan vi felsöka vidare.
Vet inte vilket operativsystem du kör, men https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200250417-Plex-Media-Server-Log-Files beskriver hur man hittar “Plex Media Server.log” på diverse OS. Det brukar vara på samma ställe som man hittar loggen för PHT(och förhoppningsvis OpenPHT).
@meo said:
Hmmmmm… Lite konstigt måste jag säga, dvs Wifi mot LAN brukar var tvärtomOm du startar om PMS och sen försöker spela upp en video via OpenPHT(på NUC:en) och efter det lägger upp följande loggar:
- “Plex Media Server.log”
- “Plex Home Theater.log”
så kan vi felsöka vidare.
Vet inte vilket operativsystem du kör, men https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200250417-Plex-Media-Server-Log-Files beskriver hur man hittar “Plex Media Server.log” på diverse OS. Det brukar vara på samma ställe som man hittar loggen för PHT(och förhoppningsvis OpenPHT).
@meo
Hej igen
Använder Windows 10.
Hittade ingen Plex Home Theater.log men en OpenPHT.log, hoppas den funkar.
Ingen som har något tips mer än att köra SD?
@F.L. said:
Ingen som har något tips mer än att köra SD?
Hej!
Har inte hunnit kollat på dina loggar förrän nu.
OpenPHT loggen:
Plex Media Server:
Hursomhelst, för att kunna se mer gällande OpenPHT så vore en ny logg med:
Preferences->System->Advanced->Enable Debug Logging
påslaget vara till stor hjälp. Då skulle loggen förhoppningsvis innehålla utskrifter ifrån FFMPEG delen om varför den ger upp.
Att prova öka på:
Preferences->Network->Quality->Cache Size till max kan också vara värt att prova(dvs till 30%).
@meo
Tack för att du hjälper till!
Bifogat är en ny logg.
Jag upptäckte att jag har samma problem med SVTPlay.
Det hjälpte inte att uppgradera till senaste OpenPHT eller att sätta 30% tyvärr.
Hittade detta i loggen:
Vad händer om du slår av HW dekodning? (Preferences->Playback->Advanced video->Allow hardware acceleration obockad)
Om det inte skulle ge någon skillnad så har jag läst på lite mer och tyvärr verkar det som att FFMPEG-implementationen av HLS är lite speciell(svårt för en ovanliggande applikation att buffra), se https://github.com/mpv-player/mpv/issues/793#issuecomment-43852817
Antar att OpenPHTs(samt PHTs och Kodis) videospelare därför lider av detta problem, dvs när man spelar upp HLS så räcker det att ett segment går lite dåligt att ladda ner och vips så blir bufferten tom och uppspelningen avslutas …
Verkar stämma med ditt scenario, dvs om du kör SD så funkar det(eftersom nästa segment hinner laddas ner)?
Frågan är då varför det går sämre på en maskin som är uppkopplad via sladd vs den med WiFi??
Hur ser uppkopplingen ut? WAN->Router->Ethernet->NUC eller finns det någon switch eller dylikt emellan? På laptopen där det fungerar hur ser det ut där? (WAN->Router->WiFi->Laptop?)
@meo said:
Vad händer om du slår av HW dekodning? (Preferences->Playback->Advanced video->Allow hardware acceleration obockad)Om det inte skulle ge någon skillnad så har jag läst på lite mer och tyvärr verkar det som att FFMPEG-implementationen av HLS är lite speciell(svårt för en ovanliggande applikation att buffra), se Preload files from playlist · Issue #793 · mpv-player/mpv · GitHub
Antar att OpenPHTs(samt PHTs och Kodis) videospelare därför lider av detta problem, dvs när man spelar upp HLS så räcker det att ett segment går lite dåligt att ladda ner och vips så blir bufferten tom och uppspelningen avslutas …
Verkar stämma med ditt scenario, dvs om du kör SD så funkar det(eftersom nästa segment hinner laddas ner)?
Frågan är då varför det går sämre på en maskin som är uppkopplad via sladd vs den med WiFi??
Hur ser uppkopplingen ut? WAN->Router->Ethernet->NUC eller finns det någon switch eller dylikt emellan? På laptopen där det fungerar hur ser det ut där? (WAN->Router->WiFi->Laptop?)
HW dekodning hjälpte inte heller tyvärr.
Ja det är mycket märkligt att det fungerar bättre över WIFI.
NUC:en är kopplad NUC → Switch → Router
Laptop är kopplad Laptop → Router (2.4ghz).
Får kanske prova byta lite kablage ifall det skulle vara något som ger packetloss. Playkanalerna fungerar dock felfritt på NUC:en om jag kör i Plex Web eller direkt i Chrome.
Plex Web/Chrome använder antagligen PMS för att transcoda eller så kör dom Direct Play med den inbyggda JW playern ,dvs segmenten laddas på ett korrekt sätt.
Vad händer om du tillfälligt kopplar NUC:en direkt i routern? (såg nämligen att det var lösningen för en del Kodi-användare då dom hade en switch med i loppen) http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=112689&page=3
@meo said:
Plex Web/Chrome använder antagligen PMS för att transcoda eller så kör dom Direct Play med den inbyggda JW playern ,dvs segmenten laddas på ett korrekt sätt.Vad händer om du tillfälligt kopplar NUC:en direkt i routern? (såg nämligen att det var lösningen för en del Kodi-användare då dom hade en switch med i loppen) Movie stops in the middle of the movie and returns to menu
Hej
Har nu provat koppla förbi switchen.
Har också provat installera om nätverkskortet, ändra från Direct Play till Maximum, Force Transcode m.m.
Tyvärr alla utan framgång, börjar tro att det är kört…
En gång i tiden fungerade det men vad som ställt till det nu är ett mysterium.
Kan ju vara allt ifrån uppdatering av Windows till något med Plex…
Hej,
Det kanske är lönt att posta loggen ovan i OpenPHT delen av forumet för att se om det finns någon som kan tolka den bättre(jag gissar bara). Har dock kollat lite mer i loggen och tex så verkar det finnas fel som rör audio(discontinuity etc). Strömmarna ifrån TV4/SVT etc har ju AAC som codec och få förstärkare/tv-apparater stödjer detta. Ser ut som att PHT försöker transcoda ljudet och kanske får problem och ger upp?
Vilda ideer:
SVT har ju bla ändrat hur videoströmmarna encodas, dvs tidigare hade de allt ifrån 720p ner till 240p men numera bara 720p eller 288p(med olika bitrates).