Undertexter i plex

Plex nine
Hejsan, har sökt i alla forum och kollat runt lite sen släppet av Plex nine.

Har ett par problem.

* Inga av mina undertexter funkar numera i plex nine, funkade perfekt i plex 8 :blink:

Har sökt svar på detta i plex forum mm. Får dock motstridiga svar, en del säger att plex 9 inte stöder .srt filer än så länge men att det är på gång i kommande release, andra säger att det funkar utmärkt som tidigare i plex 8.
Någon som vet hur det ligger till??

Ska tilläggas att det gäller bara Movies biblioteket, TV-Shows där fungerar mina undertexter som vanligt och de ligger som .srt fil i samma mapp som filmen/avsnittet.

* Finns det någon möjlighet att scanna TV-shows efter svensk information på thetvdb? i Plex 8 ställde jag in det och fick svensk info om det fanns sådan, i annat fall blev det Engelskt.

För övrigt tycker jag Plex nine är meeega. Bra jobbat :D

Tack för mig

.srt fungerar utmärkt för mig i “Movies”, provade fyra filmer precis för att kolla och alla fungerar felfritt.

Jag kör 0.9.0.21.

Hoppas det löser sig!

Det är inte så att du accessar dina filmer via en annan Mac med Plex Server?

Jag har flera Macar och har med Plex/Nine både kollat på filmer där undertexter fungerat samt råkat ut för att dom inte funkar.

Utan att haft tid att i detalj undersöka varför det inte funkar i vissa fall har jag en misstanke om att problem uppstår om filmen man tittar på inte ligger på den lokala disken.

Det var iaf fallet då jag hade problem med undertexter…då låg filmen på en annan Mac och hämtades via denna Macens Plex server.

Tänkte kika på detta mer grundligt när jag får tid över.

Michael

Nej jag har plex på min iMac där jag också har movies och TV biblioteket.
Jag har provat allt:
-tagit bort srt filerna och lagt in dem igen
-ändrat namn på både .srt filen och film filen
-installerat om hela plex nine
men inget hjälper, det konstiga är ju att på TV serier så funkar undertexterna, och där ligger srt filerna exakt som i movie mappen. :(
Filmerna fungerar i VLC med undertexter det har jag provat

Finns det någon inställning jag kan ha missat?? något ställe där man kan slå ON/OFF subtitles i plex inställningar?? "Automatically select subtitle stream" har jag markerat att "ON"

Ska tillägga att ett par av filmerna har tydligen engelsk sub som fungerar, har inte en aning om hur? Finns ingen ENG sub i film mappen utan det är en svensk .srt som ligger där men i plex så kommer eng sub fram. :blink:

jaja hoppas det är någon bugg eller något som fixas i kommande release, annars blir det att återinstallera Plex 8 <_<

Skam den som ger sig! :smiley:

Nu har jag fått det att funka, vill bara delge det ifall någon annan har samma problem eller kanske får.

Jag flyttade alla filmer till annan mapp på HD:n och döpte om mapp namnet så det inte finns något å, ä eller ö i namnet. Tidigare låg alla filmer i en mapp som hette: Långfilmer/Namn/namn.mkv (detta funkade iaf i plex 8)

Nu efter ändringen och som funkar i plex nine

Filmer/namn/namn.mkv

Detta gjorde susen och nu funkar undertexterna som förut :slight_smile:

Nu funkar allt och det är meeega :smiley:

Kanon, meddelar utvecklarna om detta.

Hos mig funkar det inte. Inga svenska tecken i mappnamnen. Provat både på en extern hårddisk och lokal.

Kör Plex 0.9.1.13. Aktivera undertexter är valt. Klienten och servern är på den lokala datorn.

Varken mkv-filens interna text eller den externa srt syns. Bläddra efter undertext visar inga filer alls.

Samma sak med avi-filer. Ingen undertext alls funkar i Plex.

“Bläddra” fungerar fortfarande inte. Om du gjort allt rätt så ska du, medan avsnittet/filmen spelas upp, se subtitle.srt (eller liknande)som vald undertext i OSD:n. Se bifogad bild.

post-139-0-97030600-1296587813.png

Har du gjort fel, som t.ex. inte döpt undertexten till exakt lika som filnamnet som innehåller filmen/avsnittet, så kan det där hända. Eller om du använder fel typ av udnertext-filer. Rekommenderat format är .srt

En liten sidenote till detta med undertexter.

Jag har all min media på en extern hårddisk kopplad till en mac mini.

Plex är sen installerad på 4 olika datorer som alla använder mac minins PMM.

Det går ju som de flesta vet utmärkt att titta på film på en annan dator än minin.

Men, vill jag ha möjlighet att se film med undertexter så måste jag “mounta” den externa hårddisken där då undertexterna ligger på den dator jag ska titta på, Plex sköter inte detta med att hämta undertexter automatiskt.

/J

Än :slight_smile:

Men då måste jag även flika in i detta.
I .mkv filer får jag inte undertexterna att funka över huvudtaget. I de "stora" inställningarna, alltså under menyn inställningar, är undertexter aktiverat men när jag sätter igång en film kommer det ingen textning. När jag går in och kollar på "Ljud- och text-inställningar" så är det inte aktiverat, men om jag försöker göra det så hänger sig hela datorn och man måste "force-quita" för att komma vidare...
Men så ska det väl inte vara?

ok, en lite uppdatering.

Detta gällde bara när filmerna låg på nätverket, och det gällde både .mkv med inbäddad undertext samt .avi med .srt

För att lösa det fick jag kolla på en .avi med .srt som låg lokalt och där aktivera undertexter (och det hängde sig inte) och sedan klicka på “Använd som standard för alla Filmer”.

Efter det som det skulle även på de filmer som ligger på nätverket, .mkv som .avi

Bugg?

Absolut en bugg. Jag har alla mina filmer på ett NAS i mitt nätverk, och mina undertexter som är inbakade i mina MKV-filer (har bara MKV typ) så fungerar det bra. Så det är något i din setup som skapar denna bugg.

Nästa gång den hänger sig, spara undan Plex.log och ladda upp den här så får jag ta en ■■■■.

Slå gärna på “debug logging” inna du försöker återskapa detta problem. Du hittar det genom att sätta Plex i fönsterläge (CMD-F) och sen går du in under Plex i findermenyn och väljer “Advanced Settings”.

Hmmm jag har försökt att återskapa problemet ett antal gånger nu men det vill liksom inte komma tillbaka… Damn it! eller är det bra kanske :wink:

Jag återkommer när jag “fått till det”

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.