Hej!
Ska i dagarna beställa en Mac Mini och har som krav att denna ska kunna spela upp 1080p i Plex felfritt. Sitter i skrivande stund och funderar på vad jag ska välja för modell. Det skiljer ju en del i pris mellan den billiga och den dyra och det känns ju onödigt att betala för något jag inte behöver.
Den billigare modell har alltså sämre grafikkort samt mindre minne, att det är mindre hårddisk bryr jag mig inte om då jag ändå tänker köra externt.
Klarar jag mig med den billiga modellen och bör jag i så fall välja till minne så att jag får 2 gig?
Här kommer det nog bli lite olika svar. Anledningen ä enkel. Du säger att man ska kunna spela 1080P felfritt... well... det är som att säga att man ska kunna spela spel felfritt. Så generellt är det faktiskt. Vissa spel är extremt krävande medan andra inte är det. Det finns 1080P-rullar som är grymt krävande, medan stora massan går köra på till exempel en 1.83 GHz:are (Mac Mini).
Alltså, beroende på vad du tänker köra för material (scenreleaser etc etc), så kommer det funka olika bra. Jag har 2.26 GHz:aren med 2 Gb RAM, och jag har stött på problem en gång. Med den sjukligt jobbiga fågelscenen i Planet Earth. Den scenen har alldeles för hög bitrate för att någon HTPC ska klara av den. Min iMac 3.06 GHz:aren klarar dock av den.
Jag har som sagt 2 Gb RAM och 2.26 GHz:aren (den minsta burken, men med tillagd större CPU, blev billigare). Den klarar det jag kastar på den. Jag har hört samma sak om den lite mindre, men det har jag själv inte sett, bara hört andra säga det.
Jag har kört Plex på ett antal olika mini och har du minst en Dual 1.83 med 2GB RAM så funkar i stort sett alla 1080p-filmer utmärkt. De nya har bl a en kraftigt uppsnabbad grafik så med en ny så kan du ta vilken som. Mitt tips idag är den minsta nya minin med med utbyggt RAM (gärna 4GB, det går relativt enkelt att sätta in själv...4GB kostar 950:- på Macoteket, 1.620:- på AppleStore).
Det som brukar strula mest är annars nätverket om man kör mot NAS eller server. Se till att köra trådat Gigabit (kolla att switch etc klarar detta, de flesta bredbandsrouters med flera nätverksportar har ej Gigabit idag...så då får man lägga till en Gigabit-switch...)
Jag har den nya 2,0 GHz Intel Core 2 Duo med bara 1 GB minne och har haft den i en månad ungefär och har ännu inte märkt någon 1080p som inte hackat iaf.
Det är samma grafikkort i bägge, har man 2gb ram så kan mer minne tilldelas grafiken. Generellt tycker jag man ska avvakta lit nu med ny Mac eftersom de lanserades i Sverige när kronan var väldigt lågt värderad. Apple ändrar normalt inte priset på en modell. Jämför AppleTV som precis fick ett pris motsvarande euroländernas. Minin är ungefär 1000 kr för dyr med dagens växelkurs och 1500 dyrare än förra modellen.
Grafikkortet i nya minin har stöd för avkodning av H264, men enbart i Quicktime X i OS X 10.6, förhoppningsvis kommer det till Plex också.
Avkodning i Plex med hjälp av den hårdvara som Apple skickar med kan du glömma inom nära framtid. Kommer ta lååång tid innan det löser sig (if ever).
Däremot håller XBMC-grabbarna på med lovande lösningar (som jag tror det är mer troligt att vi kan ta del av), men det kräver annan hårdvara som man köper till för billig penning.
Kommer och snyltar lite på den här tråden. Jag kommer hämta upp en mac mini i helgen nu, gett upp atv. Det är förra modellen med 1.83Ghz och så har 2Gb ram slängts in i burken.
Anledningen att jag struntade i atv med XBMC är att den inte klarade blu ray rips i 720p. Kommer mac minin klara det?
En annan fråga, jag har en Panasonic HD-ready tv, om jag har förstått det rätt så kör HD-ready 720p och Full-HD 1080p. Om jag skulle ha en 1080p film, skulle den ändå ge bättre bild än en 720p på min tv eller är det bara bortkastade pengar/tid att ha den högre?
Vet inte om det blev rörigt men hoppas någon kunnig förstår.
Din tv har en upplösning på 1280×720 pixlar.
Filmen har en upplösning på 1920x1080 pixlar.
Filmen har alltså fler pixlar än vad din tv kan visa, med andra ord: Nej. Du kommer inte dra nån nytta av den högre upplösningen på filmen då tvn ändå inte kan visa dessa "extra" pixlar. :)