ben ik beter af met plex op mijn synology?

momenteel lees ik dat ze bij plex bezig zijn aan versies voor nas systemen maar nu mijn vraag. Kan iemand me uitleggen wat nu ze nu eigenlijk gedaan hebben? Wat is het voordeel van plex op een nas? ik snap het niet zo goed. Ik stel deze vraag omdat al mijn film en andere mediabestanden op een synology nas staan. Deze nas zit verbonden met de router en hierop zit ook de mac mini aangesloten. Op de mac mini heb ik de applicatie plex 0.9.2.7 staan en draait ook de plex media server. Wat zou er voor mij veranderen indien ik plex op mijn nas zou installeren?

Het voordeel ontstaat vooral als je meerdere Plex apparaten in huis hebt, bijvoorbeeld een gehackte Apple TV 2, een iPad en evt. een Mac Mini. Dan kan de Mac Mini uit blijven terwijl je films kijkt. En je kunt een film verder kijken waar je gebleven was, zoals nu ook kan.

Ik heb een Apple TV2, dus ik was het net aan het proberen met de file PlexMediaServer-0.9.2.8-3616163-synology.tar maar dat lukte nog niet. Overigens alleen voor de lol, want XBMC op de AppleTV2 blijft voorlopig een betere oplossing omdat dat 1080p vrij redelijk aan kan.

Voor jou zit er niet zoveel voordeel aan als je maar 1 apparaat hebt volgens mij. Hooguit dat je bij een reinstall van je mac je library niet over hoeft te zetten.

Ik voeg me even bij dit gesprek als jullie het goed vinden. Heb net een ATV2 gekocht en vind het bijzonder vervelend dat ik continue mijn laptop aan moet laten waar ik Plex media server op heb draaien. De media bestanden staan op de hard schijf van de laptop. Ik dacht dus een NAS op een router te zetten net als de persoon hierboven. Zou ik dus beter XBMC op een NAS moeten zetten? Of alleen de media bestanden op de NAS zetten en XBMC de NAS laten uitlezen?

In dat geval koop je inderdaad beter een NAS waarop Plex geinstalleerd kan worden.

Een ander voordeel van Plex op een NAS is dat de netwerktraffiek bij het streamen niet meerdere keren over het netwerk moet lopen (in het andere geval van nas naar Plex server en dan nog eens van plex server naar plex client)

Als de NAS krachtig genoeg zou zijn om de films te encoden en te distribueren naar meerdere clients (TV, iPad, TV op de slaapkamer, etc), zou dat perfect zijn. Dan hoef je inderdaad geen aparte server PC/mac te hebben die net als de NAS continue aan moet staan om bedrijfsklaar te zijn.

Helaas geloof ik er niet zo in dat de betaalbare NAS-en voldoende processing power hebben voorlopig. Mijn redelijke nieuwe Qnap 419+ turbo gaat het in elk geval niet redden. Voorlopig laat ik de mac mini die bij mijn TV beneden staat dus maar server/indexer EN client spelen. De mini kan via WoL worden aangezet en als ik hem niet gebruik gaat ie netjes slapen om stroom te besparen.

Ik heb de veel goedkopere ATV2 oplossing niet geprobeerd, maar dat zou net zo goed kunnen als server en client (met wat beperkingen)

Als je maar 1 client-apparaat hebt, biedt de NAS oplossing geen voordelen, en kun je server en client net zo goed op dat ene apparaat neerzetten.

@ jurgenve,

En als je TV als Plex client fungeert? Bijvoorbeeld de Samsung D-series…

Kun je dan gewoon alleen de bestanden voor Plex op de NAS zetten?

Ik zoek naar een oplossing waarbij ik +/- 4TB aan series, films, home videos en muziek centraal kan benaderen.

Muziek loopt via Sonos maar beeld zou ik op willen slaan op een NAS (met RAID 1 of 5) en willen benaderen rechtstreeks vanaf m’n TV.

Gaat dat lukken of is een Mac Mini ertussen nog steeds de betere oplossing?

Thnx alvast!

Sorry iRenik, ik zag je post niet eerder.

Prima als je TV de Plex client is, maar je hebt nog steeds een Plex server nodig die je client vertelt wat er allemaal op je NAS staat (en de coverart ophaalt etc etc). De TV heeft niet de PMS functionaliteit. Bovendien vind ik de Plex client die in de TV zit niet erg mooi en kun je geen skins wijzigen, maar dat is een kwestie van smaak.

Dus als je Plex wilt gebruiken zul je op je NAS de PMS moeten gaan installeren, of een aparte machine (bijv mac mini) aanwijzen om als server te werken.

Wat ik niet weet (maar wel verwacht) is dat de TV die je op het oog hebt ook zonder Plex in staat is om een netwerkschijf te zien en te browsen. Dan krijg je niet de mooie Plex server met al de metadata, plaatjes, coverart, etc maar kun je wel een film starten vanaf de TV.

De reden waarom ik een mac mini gebruik is omdat ik ook een TV tuner erin heb zitten zodat ik een PVR functionaliteit heb, en om de rijke metadata interface van Plex te gebruiken en te kunnen configureren. Als je tevreden bent met de ‘kale’ menustructuur op de TV en je hoeft geen apart kastje voor je TV dan heb je geen mac mini of Apple TV nodig hoor.

Ik gebruik overigens ook Sonos voor muziek, en die streamt van dezelfde NAS als waarop ik alle films heb staan.

lijst met NAS support/compatability for Plex Media Server.

Grote meerderheid kan het niet of nauwelijks aan. Mac mini als plex server nog steeds ideaal dus.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.