Problem med ljud

Endast ljud för DTS
Hej!

När jag tittar på en film med DTS ljud, fungerar det utmärkt. MEN, sen när jag avslutar den filmen så försvinner klickljudet från menyn och de filmer som inte innehåller DTS fungerar inte ljudmässigt. Förstärkaren kopplar automatiskt till DTS, men inte tillbaka efteråt, utan jag måste korrigera detta i förstärkaren. Den står på auto och fungerar utan bekymmer i Boxee. Så då borde det väl gå att gå att fixa i Plex på något sätt?

I ljudhårdvaran (Plex) så har jag kryssat i allt, förutom "normalisera filmljud" och mixdown står på disabled.

Hoppas någon kan hjälpa mig...:-)

Glad Påsk!

Hej och välkommen till forumet!

Låter som om något inte står riktigt rätt till. Kan du ta en screenshot av inställningssidan som du just nämnde? Berätta även vilken receiver du har och vilken koppling du har till den.

Tackar:-)

Jag har en nyköpt mac mini, från den har jag kopplat en opt-kabel till en Denon AVR-1802 receiver.

Väldigt tacksam för svar!

Hmm, så stereoljud försvinner efter att filmen slutat spela… men vad gör du på receivern för att få tillbaka ljudet? Ställer du det till stereo?

Sätt på “debug mode” i Plex, och återskapa problemet. Ladda sedan upp Plex.log hit.

Svaret på din första fråga är att jag väljer ett annat läge på stereon och därefter går tillbaks till "Pro Logic", det ursprungliga läget. Alltså, klickljudet på menyerna försvinner, det går inte höra 2.0 filmer och det går inte att lyssna på musik efter att ha sett ett klipp med DTS (men jag tror det gäller andra ljudkällor också).

Hoppas jag gjort rätt när jag fixade loggfilen. Öppnade en film, ljudet fungerade, öppnade sedan en annan (med 2.0 ljud) och därefter en låt. De två sistnämnda utan ljud då...

Har det alltid varit detta problemet eller började det vid en speciell version? Isåfall vilken är den senaste som funkade?

EDIT: Kom ihåg att uppsättning måste ha varit exakt likadan. Om du inte använde just den receivern tidigare, eller om du inte kopplade med optical tidigare, så måste du ladda hem gamla versioner igen och testa med din nya uppsättning. Jag återkommer med länken till sidan med gamla versioner då jag hittat den :slight_smile:

Ok, tack! Jag har nyligen köpt Mac minin. Innan dess kom ljudet från en annan dator (externa högtalare).

Får kolla upp med äldre varianter av Plex när jag vet vart man kan ladda ner dom :-)

Tog ett tag att hitta, men nu jäklar :slight_smile:

http://wiki.plexapp.com/index.php/Downloads

Har varit borta ett tag. Men nu har jag prövat flera av dom gamla versionerna av Plex utan framgång tyvärr. Felet ligger väl trots allt då hos Denon förstärkaren… Kanske ska skriva och höra med Denon.

Jepp, det skulle jag rekommendera att du gör. Recievern switchar helt enkelt inte till Stereo efter att den spelar upp DTS-spår trots att datorn skickar ut ett Stereo-spår.

Yes, det ska jag göra. Tack för hjälpen!

Tänkte dela med mig lite av min erfarenhet angående detta problem då jag själv upptäckte idag att jag har exakt samma problem. Precis som för Bad Breath så försvinner möjligheten att höra ljudfiler i stereo så fort jag spelat upp en fil med DTS eller AC3 i Plex, och det gäller alltså på hela datorn. Provat att byta till de interna högtalarna och får då ljudet att fungera igen, men så fort jag byter tillbaka till HDMI som ljudenhet så är ljudet borta tills det att jag startatom datorn.

Jag kör ljud/bild med en iWires HDMI-kabel mellan macen och TVn, sedan skickas ljudet vidare från TVn via en dac och sedan till förstärkaren. Så det var inte konstigt att jag misstänkte att det var i själva ljudöverföringen som felet låg tills att jag provade samma procedur med en annan mediaspelare (vet inte huruvida moderatorer ställer sig till om jag går ut med namnet då detta är ett plexforum, fast det kanske inte är så svårt att gissa). Där kunde jag i alla fall hoppa fram och tillbaka mellan filmer med DTS, AC3 och stereo utan att något ljud försvann.

Så jag tror tyvärr att problemet ändå ligger inom programmet Plex, och jag skriver tyvärr därför jag verkligen gillar Plex som mediaspelare med dess användarvänlighet och möjlighet till rätt “avancerade” inställningar. Så jag hoppas verkligen på att detta bara är någon programmeringsmiss som kommer vara fixat till följande uppdatering.

Hej,

Tänkte jag skulle fylla på med mina erfarenheter. Jag använder fortfarande Plex8 ska jag väl tillägga först.

Jag började använda Plex på en lite äldre beggad mac-mini med Snow Leopard version “tidig” (minns inte exakt vilken). Denna har sedan tuffat på utan några som helst problem. Nyligen uppdaterade jag OS X (dumjävel, skruva inte på nåt som funkar) till 10.6.8 och då började jag få dessa ljudfenomen ni beskriver. Jag läste någonstans (troligen macrumors.com eller svenska macworld) att detta är ett OS X problem. Så min slutsats är att det varken är stärkaren eller Plex som är roten till det onda. Istället borde ni skicka sura gubbar till Steve J.

Hälsningar

Fredrik

Det är tyvärr inte riktigt samma problem som ovanstående gubbar rapporterat in. Detta eftersom 10.6.8 släpptes 23:e Juni och OP skapade denna tråd i April ;)
10.6.8 har ett problem med ljud om man använder optical-porten,. Detta löser man genom att återhämta en kext-fil från sin 10.6.7-installation. Använder du Time Capsule så är det enkelt att återskapa den filen. Det finns info i dessa trådar om hur man gör:

http://forums.plexapp.com/index.php/topic/27787-lost-non-ac3-audio-after-upgrading-to-1068/page__p__178218__hl__1068__fromsearch__1#entry178218
http://forums.plexapp.com/index.php/topic/28082-loss-of-sound-on-optical-port-only-resolved-by-mac-mini-restart/page__p__180419__hl__1068__fromsearch__1#entry180419
http://forums.plexapp.com/index.php/topic/25589-mac-audio-gone/page__hl__1068
http://forums.plexapp.com/index.php/topic/28036-no-sound-when-51-to-stereo/page__p__180179__hl__1068__fromsearch__1#entry180179

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.