Hej!
Jag har haft lite problem med att filmer har försvunnit ur biblioteket.
I “Titta på Biofilmer” så har några filmer försvunnit och jag har inte haft “Dölja sedda” aktiverat.
Så jag tog och rensade biblioteket och tog bort källan och la till den en gång till.
Men så tappade jag istället filmer som jag hade innan jag rensade biblioteket, men fick tillbaka de gamla.
Hur kommer det sig?
Kan går det att importera enstaka filmer på något sätt i “Titta på Biofilmer”?
Hej och välkommen till forumet!
Först o främst, vilken scraper använder du, och hur har du ställt in den? Har du "Use folder names for lookup" aktiverat (vet ej vad den heter på svenska, har inte Plex tillgängligt just nu)? Vad har du för namngivningsstruktur på filmerna?
Tack för välkomsten!
Vad är scraper för något?
Kom massvis nytt nu när aktiverade “Använd mappnamn för sökningar”.
Har för mig att jag hade aktiverat den tidigare, men det kan ju ha blivit strul när jag uppdaterade till v0.8.2?
Jag hade importerat filmerna innan jag laddade ner den senaste Plex-versionen.
Men jag får fortfarande inte in allt, även om jag har aktiverat att biblioteket ska uppdateras i bakgrunden…
Jag börjar förstå nu att du är ny med Plex, och det är lite grejer i början som man helt enkelt inte fattar (för arbetet med att göra Plex riktigt användarvänligt har inte riktigt börjat storskaligt ännu). Jag rekommenderar att du kollar in filmerna du hittar under "Help" i huvudmenyn i Plex. Det kommer hjälpa dig förstå vissa av sakerna du frågar. Jag ska dock göra en snabb förklaring här (men lova att kolla in filmerna ändå!) =)
En scraper (uttalas "skräjper") är en liten modul. Man väljer vilken scraper man ska använda då man sätter upp sin källa (source). Du gick in i "Filmer" och satte upp en källa, och valde vilken scraper du skulle använda (jag rekommenderar IMDB för filmer och TVDB för tv-shower). I inställningarna för respektive scraper sätter du också på vilket sätt Plex ska scanna av din hårddisk efter filmer/tv-shower. Sätter du att filmerna ska hittas med "Använd mappnamn för sökningar" så komemr Plex söka igenom din filmmapp och använda mappnamnen för att slå upp mot IMDB.
Så din struktur måste se ut så här för att det ska fungera bra:
Källa
-Film
Som du ser så är mappnamnet alltså filmnamnet plus året filmen släpptes inom parantes. Är du osäker på vilket år filmen släpptes så är det bara att starta din browser och gå till IMDB för att kolla vilket år som gäller. För att vara säker på att Plex ska hitta exakt rätt film så ska du använda det EXAKTA namnet som IMDB visar.
Om du inte använder "Använd mappnamn för sökningar" så måste filmfilen heta på ett speciellt sätt. Ovanstående exempel skulle fungera ganska dåligt eftersom inget år finns i filnamnet. Det skulle dock funka bra om ingen annan film hette något med "Avatar" i titeln.
"Uppdatera i bakgrunden" betyder inte vad du tror tyvärr. Om det är påslaget så innebär det ENDAST att då Plex startar så syns inte uppdateringsrutan uppe till höger. Inget annat. Du kan dock manuellt scanna om en källa. Gå in i "Filmer" och sök reda på din källa och håll inne "Menu"-knappen på din Apple Remote (eller tryck C på ditt tangentbord) och välj "scanna om källa" eller något liknande (sitter inte vid Plex just nu tyvärr, så jag minns inte ordagrant vad det heter).
Om du är hyfsad på engelska så finns en bra guide på vår Wiki. Här är direktlänken: http://wiki.plexapp.com/index.php/Adding_m…our_Video_files
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.