Detta är mina första frågor i detta eminenta forum som ny Plexanvändare.
Tycker Plex verkar suverän men jag får det inte riktigt att fungera som nybörjare.
Har gått över till Plex och en Mac mini från att ha använt en Tvix 6500 mediaspelare. Jag lagrar alla mina filmer på en Qnap nätverksdisk. När jag för över mina filmer till nätverksdisken från Tvixen och sedan startar upp Media manager för att kontrollera omslagen efter den automatiska skanningen, så dyker alla filmer med svenska åäö i filnamnet upp i två kopior. Den ena kopian har rätt omslag och namn men den andra saknar omslag och har ett filnamn där åäö har ersatts med _. Exempelvis ”En djävul till granne” och ”En dj_vul till granne. När jag försöker ta bort filen i Utforskaren i Windows eller i Finder på Macen så går det inte.
Hur skall jag göra med alla mina VIDEO_TS filer? Skall jag föra över dom till ett annat filformat? Vill inte gärna tappa i kvalitet. Samtidigt har jag förstått att det inte går att stacka VIDEO_TS filer i nuläget.
Säger du att det ligger två filer i den faktiska mappen på NAS:et? Råkar det vara en fil som heter .filnamn.mkv ?
Jag skulle rekommendera att använda MKVmerge och bara kapsla om till MKV. Du behöver inte förlora kvalité på det så länge du gör rätt. Kolla igenom inställningarna i MKVmerge så tror jag du kommer förstå.
Det är små filer från tvixen som är kvar bla några mindre png filer och en fil som heter icon.tvix. Dom kan jag stå ut med. :)
Har bara ett problem kvar nu: När Plex skannar alla filmerna så saknas många omslag, speciellt till musikdvd:er. När jag lägger till omslagen till filmerna i samma mapp som filmen så dyker dom inte upp i Media Managern trots att jag döpt dom till poster.jpg.
Gör jag något fel eller är detta en funktion som inte finns idag men kommer i senare versioner?