Fullskärms problem

1/4 av skärmen är svart
Hej!

ny här på Plex så nyss börjat få igång allt, riktigt bra program!

Men när jag ska öppna Plex på tv:n i fullscreen mode så är högra sidan av tv:n svart (1/4 av tv:n, vertikalt)?

Använder du TV:n som secondary skärm till din dator eller?

Yes.

I Plex Preferences/Displays (tror jag sökvägen är) så kan dus tälla vilken upplösning du vill ha och på vilken skärm den ska visa. Vad har du inställt på där?

nu funkar det som det ska, skönt när det löser sig!, men hittade inte vilken skärm den ska visa men plex verkar fatta att det är den andra.

Tack så mycket!

När jag ändå frågar, hoppas det är ok att fortsätta en annan fråga,

Antar att dom flesta kör plex via tv:n och förmodligen via en hdmi kabel, är det någon som upplevt sämre skärpa på plex även text(den är lite tunnare och lite oskarp). jämfört med datorn? har problem att få plex och text att se skarpt ut som på datorn,antar att det ska funka, kör en imac 27 med hdmi till en 1 år gammal full hd tv, ställt in allt jag kan finna i systeminställningar.

Tacksam för svar!

Plasma eller LCD?

På plasma har jag sämre skärpa på text mm än om jag kopplar in en LCD-skärm. Har en macMini och den är primärt en videovisare ändå så det gör mig inget. Bilden när jag tittar på film är bättre än LCD hur som helst.

det är en LCD, kommer i stort sett bara använda plex via tv:n

Har du oskarp text är något fel. Jag har en Plasma-TV som är kopplad direkt till min Mac Mini via en HDMI-konverter som kopplas ihop med Apples egna ut-port.

Kan du ta en bild av filmen då den körs på TV och lägga upp här så jag för en förståelse för hur illa det är?

har vart bortrest så inte kollat här på ett tag,

men det är framförallt när jag skriver text som blir tunnare och en aning oskarp men har förstått av olika källor att det inte blir bättre, det är jag som är för kräsen.

Tack för all hjälp!