Har jag maximal otur eller? Inte får jag ljudet att synka och när jag kör plex så hänger sig mac minin så jag får stänga av datorn (the hard way) Ska det vara så här? Är lite uppgiven nu när jag köpt mac minin bara för att köra den som mediacenter via plex
Ingen som har svar på mina frågor?
Ingen som vill vara behjälplig?
Hej.
Ett tips:
- Installera om systemet.
- Nergradera till “rätt” version av Flash
- Ladda ner Plex igen.
- Börja med att installera de vanliga apparna typ SVT och se om du får det att funka.
- Lägg sedan till en eller två filmer på hårddisken så att du ser att allt funkar.
Var också noga med att Plex är det enda program som är igång så att det inte är något annat som ligger och stör i bakgrunden.
-Peter
Ska prova det då, tack. Räcker det att avinstallera plexprogramet? Kan det vara spotify som ligger och stör? Det är det enda program jag installerat då jag startade upp min nya mac mini i fredags. Vad tror du ljudet beror på då? Att ljudet kommer före bilden?
Vad är “rätt” version av Flash då? var hittar jag den?
Sök och du skall finna http://forums.plexapp.com/index.php/topic/21242-hittar-inte-ratt-version-av-flash/
Det är knappast Flash-versionens fel att datorn hänger sig, men installera om systemet och sedan måste du nedgradera Flash till 10.0.45.2 om du vill använda pluginer.
tack, men påverkar dett ljudet oxå? Ska tillägga att jag kör optisk kabel till mitt hemmabiosystem och hdmi till tvn. Men det måste väl funka… tvn har ju inget vidare ljud (har en panasonic plasma)
När jag ominstallerar Plex, kommer det upp en fråga om flash då? Förlåt om jag har “dumma” frågor men jag är inte precis duktig på såna här saker
när jag kör filmer alltså…
Ah, intressant. Då kanske vi kan lösa åtminstånde ljudproblemet utan att du installerar om. Kraschen däremot är knepigare. Innan du installerar om, sök igneom förstärkarens manual efter knappen du behöver trycka för att sätta en ljud-delay på porten där du kopplar in Plex.
Kort och gott, testa sätta en ljud-delay på hemmabioförstärkaren.
Ok… om jag sätter en ljuddelay där, sköter den automatiskt hur länge då? när jag kör fil så är det bara nån sekund men på tex 4play var det säkert 5-6 sek.
Jag kör ett Bose-system så hoppas det finns en sån inställning där. Får kolla ikväll. Krascharna som sagt…ja inte vet ju jag, litar helt på er kunniga. Ska väl inte behöva sälja min mini och köra med min macbook pro el Imac istället…
Nä, sälj för fan inte Tålamod är nyckeln här. Du kör förmodligen 0.9.1.13 och det är en mycket tidig beta av ett mediacenter som konstant utvecklas för att bli bättre. Minin är perfekt för ändamålet, men tyvärr har du för tillfället en bugg som jag inte kan sätta fingret på. Men vi ska nog lösa det. Tyvärr så måste jag dock rekommendera att du installerar om datorn, för den där kraschen låter lite väl mystisk i mina öron.
Ljuddelayen är inte automatisk, så är det stor variation på ljudet på det sättet så måste vi nog hoppas på att en ominstallation (och att du sätter ner TV:n till 720P) kommer lösa det för nu.
Ok, inte sälja då… tänkte att jag kunde alternativt köpa en apptv och streama från min Imac istället… inget alternativ då om jag lyssnar in dig. Hoppas du vill hjälp mig hela vägen fram här då :rolleyes: Du skriver att jag ska installera om datorn? Hur menar du då? Räcker inte att bara installera om Plex? Jag ska ta inst.skivan till mac minin då? Jag uppskattar verkligen din support, super för en sån som jag
Om man ska använda remoten (Apples) ska man installera det där programet som ploppar upp i plex då?
Du kan ju prova att sätta hörlurar i hörlursuttaget på minin och se om ljudet synkar… Felsökning på hög nivå
Anledningen att jag säger ominstallation av systemet är för att din dator kraschar då du försöker använda Plex. Det är inget bra tecken. Om bara Plex kraschar så är det en sak, men om hela datorn dör (kernel panic (skärmen blir grå)) så är det ett tydligt tecken på att något annat är galet än Plex.
Jodå, det finns folk här (bland annat mig) som kan hjälpa dig igenom detta
Tack tack. Nja, man kan säga att det är plex som kraschar, bilden hänger sig typ, mitt i en film, sen kommer jag inte ur det utan att starta om datorn. När det gäller ljudet… hade en kille här från en applebutik, han hade inte varit med om detta och då kör han plex hemma iofs med en mac mini av förra modellen, den vita lådan. Kan det vara nya minin som inte klarar det? När det gäller ljudet, spelar det nån roll om det är optisk analog el optisk digital kabel? Mitta hemmabio är också 5:1. Har ett Bose och det fanns ingen ljudfördröjningsknapp/ändring på det. Kollat med en Bose-säljare… Får ny hjälp hemma här av Applekillen, funkar det inte då vet i tusan… Men visst måste väl macmiin klara detta, eller är det min 4 år gamla panasonic plasma? (som för övrigt är grym bild på)
Mac Minin (så länge den inte är ett måndags-ex) ska utan problem klara av det. Optisk analog måste du väl köra med om det är en Mac Mini? Fast jag är inte säker på att vi pratar samma språk här iofs. Jag menar att om du har en ny Mac Mini (eller gammal) så måste du ha en vanlig optisk kabel som har en annan fattning in i datorn. Denna till exempel skulle funka jättebra: http://www.abacus24-7.com/Toslink-50mm-to-Mini-Toslink-Optical-Audio-Cable-6-ft.htm?utm_source=Google&utm_medium=Google_Base&utm_term=031-TOS-MIN6&utm_campaign=GBFeed
Den ska kopplas in i Mac Minin och den vanliga Optiska änden ska in i receivern.
Om du tror att det är det som är problemet, testa koppla med HDMI-kabeln direkt in i TV:n och skit i optiska kabeln. bara för att testa och se vilket resultat det blir.
Och nej, du behöver inte installera Candelair-tillägget.
Vi ska se på det i veckan, ska prova och se om det blir skillnad med min macbook pro oxå. Behöver dock assistans då min tv är vägghängd och hdmiuttagen sitter på baksidan på pannan…
Jo, jag har en optisk analog Monsterkabel (overkill förmodligen) mellan macminin och bosesystemet som är ett 5:1 system. Även kollat nu med att köra “vanligt” med youtube, alltså inte genom plex, fördröjning där med men bara ca 0,5 sek (inte ok ändå) till skillnad från när jag kör plex där det är ca 4-5 sek. Knepigt det här vilket jag inte trodde när jag glad ihågen kom hem med min macmini. Galet trött i huvudet efter dagens grubblerier :huh: men som du sa… tålamod. Bara jobbigt då jag inte är så hemma på såna här områden med att gå in och ändra hit och dit i system och datorer :blink:
Jag kommer väl bli besvärlig här antar jag med alla mina frågor, apologize…