Plex-server "Unavailable" / ingen extern åtkomst

Hej!

Fram till i början av månaden har min plex-server alltid legat uppe för extern åtkomst utan några bekymmer.

Men så en dag kom jag inte åt den, och började undersöka varför. Nu händer det ■■■■ som tätt och enda lösningen är att logga in och "koppla ner", sen koppla upp upp den igen.

Servern har inte bytt IP, porten är öppen precis som tidigare så jag kan inte se var problemet ligger. En vän till mig kom åt den igår kväll och kunde spela upp film, men nu ligger den nere och det ser ut som följande när jag loggar in på plex.tv och begär status på den:

wEIh0ST.png

Som ni kan se nedan är porten öppnad enligt anvisning och det fungerar som sagt stundtals, sedan försvinner servern annat än via lokal anslutning.

3hZu2nz.png

Någon som har en idé om vad som kan fela?

// Björn

Någon speciell anledning att det är två olika portar på dina bilder? Skulle nog föreslå att du anger en port manuellt för Plex (tryck på advanced-knappen för att visa).

Någon speciell anledning att det är två olika portar på dina bilder? Skulle nog föreslå att du anger en port manuellt för Plex (tryck på advanced-knappen för att visa).

Jag gjorde detta igår och so far, so good. Det konstiga är bara att jag aldrig har haft 32400 som vald port på plex-servern, men det har alltid fungerat att komma åt den ändå.

Gissningsvis; pga att UPNP är konfigurerat som "på". Många routrar har detta påslaget, jag skulle råda dig att slå av denna funktion och om du har några ytterligare program (spel el dyl) som kräver port-konfiguration att göra som med Plex - manuellt. Det är generellt sett en dålig idé att ha en funktion som automatiskt öppnar portar iom säkerhetsrisken. Får du en potentiellt farlig mjukvara in på ditt interna nätverk som kan direktkommunicera med routern utan att du vet om det riskerar du att få än mer oönskad trafik till och från dig.

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.