Hej allihopa!
Jag har två Plexinstallationer på två olika Mac Mini hemma och båda uppvisar ett problem - nämligen att det då och då blir små “ryck” i filmvisningen när jag spelar material som strömmas över mitt LAN (trådat, gigabit).
Det ser ut som att bilden “fryser” ett ögonblick, max nån sekund, fast ljudet fortsätter under tiden, och sen “snabbspolar” bilden fram tills dess att den hunnit ikapp med ljudet.
Det stör en del, och det verkar hända oavsett vad jag spelar upp, men INTE när jag spelar upp video på den interna hårddisken.
Det känns ju som att det är nån slags överföringsproblem på nätverket, men jag har inga som helst problem med att kopiera stora filer över nätverket.
Jag har ställt upp cache-inställningen i Plex till 10 sekunder, men det märktes ingen som helst skillnad.
Nån som vet om detta kan vara en bugg i Plex nånstans, eller har en idé om hur jag ska testa mitt nätverk?
1. Gäller det alla filtyper (avi, mkv, etc etc)?
2. Vilken cache-inställning var det du ökade till 10 sekunder?
3. Vilket protokoll använder du (SMB, AFP, etc etc)?
Konstigt, jag verkar inte få mail när nån svarar trots att jag ställt in det... Nåväl.
1. Ja!
2. Det finns bara en såvitt jag kan se? Den ligger under system -> cache tror jag.
3. NFS på den ena datorn faktiskt. Men min andra Mac Mini kör SMB och AFP och det är samma strul där.
Ja se på rackarn. Back in the days (då jag sist ställde in cache) så fanns det 10-15 olika val där. Nu när dom ändrat om cachehanteringen så har dom tydligen tagit bort allt utom en.
Jag har själv lite småproblem ibland med liknande ryck. Jag har oftast avfärdat det som tillfälliga problem med nätverket eller dåliga rippar... men jag vet inte om det är hela sanningen längre...
Kan nog tyvärr inte hjälpa dig mer här =(
Det verkar faktiskt vara flera som har samma problem. Jag provade att nedgradera till 8.1 men det var samma. .(
Jag tror att jag löst mitt problem. Eftersom jag hade mina nätverksdiskar mappade över NFS och sen la in dem i Plex som lokala mappar måste cachen ha fungerat annorlunda än vad den normalt gör vid nätverksuppspelning. Troligen är cachen mycket mindre vid uppspelning av lokala filer än över nätverk, och det ställde till det hela.
Jag la upp diskarna som SMB-mappade resurser istället och nu hackar det inte längre.
This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.