Okej nu har jag sökt runt och läst så mycket att mitt huvud är i ett virr varv, jag löser inte att få ios appen att kunna ansluta utan wifi. Läst portforward guider och allt möjligt men allt är för det mesta på engelska och jag kan läsa engelska men sen att förstå helt och hållet verkar vara svårare med alla begrepp och så.
Jag vill alltså komma åt mitt media bibliotek från plex appen.
Jag har en Mac Mini ansluten till en Airport Express som därefter är ansluten mot en Thomson TG585 V8 router med tele2.
Ska thomson routern vara ansluten mot expressen var att portforward ska funka? Kan ej hitta datorn då den är ansluten mot expressen.

Rätt port?

Efter ha hållit på med Airporten så kan jag inte använda den längre? Jag hittar den i airport verktyg men jag kan inte ändra inställningar.. Inte ens återställa den, vad gör jag?
[Detta hände innan och sen kan jag inte ens komma dit och jag fatta inte heller vad han mena.](http://forums.plexapp.com/index.php/topic/29945-streama-filmer-genom-plex/)
Skulle någon kunna gå igenom på svenska från steg 1 till slut hur jag portforwardar, ställer in airport, ställer in ios appen, m.m. Typ allt?
Ställ gärna frågor, är inte helt borttappad i denna värld bara ny inom plex och portforward.
Innan ni säger sök runt, så kan jag säga att jag redan gjort det men inte riktigt fått klarhet på det hela.
Det jag menar är att du har förmodligen igång något som kallas för Double NAT. Det står för “Double Network Address Translation”. Det innebär att första routern (Thomson) översätter det som den tar emot, och skickar den mot en annan router (Expressen) som översätter det igen. Blir mycket svårt att göra rätt med en sådan setup. Det finns lite olika sätt att lösa det på. Då jag hade en liknande situation i min gamla lägenhet så stängde jag av allt i första routern. Hade inte igång brandvägg eller någon typ av spärrar. Det blev helt enkelt en Switch av den enheten istället för en enhet som ska spärra någon från att ta sig in. Jag satte min “Time Capsule” (ungefär som din Express) som det enda som hindrade från intrång. På den gjorde jag en portforward av port 32400 till port 32400 på min dators IP. Det sistnämnda är viktigt. Du måste i portforward-uppsättningen berätta för routern vilken dator som informationen ska skickas till då något kommer över port 32400.
Så, jag ritar upp ett exempel:
Din Thomson har WAN-IPnummer: 92.39.40.214 (påhittat)
Din Thomson har lokalt IPnummer: 192.168.1.254 (av ovan nämnda bild att döma)
I din Thomson så ställer du in så att alla enheter som är direktkopplade till den ska få ett fast IPnummer. Du ger din Airport Express 192.168.1.2 t.ex.
I din Thomson sätter du så att 192.168.1.2 är i ett DMZ (De Militarized Zone). Det betyder att din Express är öppen utåt.
I din Airport Express så går du in och sätter den till fast IP istället för DHCP och skriver in 192-adressen ovan.
I din Airport Express så går du in och ser till att din dator med Plex Media Server på har ett fast IP också.
I din Airport Express så sätter du en portforwarding så att då något kommer in över TCP på port 32400 så ska den gå till port 32400 på IPadressen som du gav Macen. Här är två bilder jag hittade på nätet hur det ser ut i Airport Express då man lägger till portforwarding. I bild ett ser du var du ska börja. Klicka på plustecknet.
I bild två så ska du istället för 5110 och 5109 på båda ställen skriva 32400.
Då du sen ska försöka komma åt din PMS-mac från ute i vida världen så måste du ange din Thomson WAN-IP och port 32400.
Jag hoppas jag skrev rätt nu. Då jag gör sånt här så måste jag oftast mecka på tills jag gjort rätt. Grymt svårt att från huvet försöka hjälpa till :)
ELLER, så stänger man av “Connection sharing” (eller vad det heter på svenska) i AirPort Utility.
Finns under Internet-tabben i APU. Man sätter det till “Bridged” (Brygga i svenska OS X?).
Sen så sätter du upp det som du har gjort, fast där du pekar ut ditt (förmodligen) nya IP från din Thomson-pryl; som du har gjort på den tredje bilden, fast mot din dator.