Titlar blir på engelska

Är relativt ny i Plex-världen, men har börjat uppskatta och gilla den. En sak som jag inte lyckas få till är att få Plex att visa filmtitlar på svenska, utan istället visas alltid det engelska namnet på filmen.

Jag har i sektionsinställningarna valt “Språk: Svenska” och detta bekräftas med att all information om filmen är på svenska, samt att eventuell textning hämtas hem på svenska också.

De agenter jag har är, i följande ordning: Local Media Assets, Freebase, TheMovieDB, Wikipedia, MoviePosterDB, OpenSubtitles.org

Jag blir inte klok på varför enbart titeln blir fel, eller var jag ska söka vidare. Någon som har lämpligt tips?

EDIT: Insåg att jag borde lägga till att jag kör PMS v0.9.5.1 på UnRAID (Linux)

Hmm. jag behöver ta en ■■■■ på Plex Media Scanner.log och Plex Media Server.log EFTER att du just lagt till en ny film. Det kommer förhoppningsvis ge mig lite ledtrådar varför detta händer.

Tackar för svaret. Får återkomma med utdrag från loggarna om någon dag, då jag är hemma och har möjlighet att lägga in en ny film.

Har nu lagt till filen /mnt/disk2/Filmer/Kandidaten (2008).avi och sparat undan server och scanner loggfilerna då detta görs. Titeln blir “översatt” till The Candidate. Alla referenser jag kan hitta i loggen säger lang = sv.

EDIT: Rätt engelskt namn

EDIT2: Lägger till com.plexapp.agents.imdb.log där det engelska namnet verkar komma in

Detta var en lurig rackare, men jag tror mig ha hittat anledningen. Om du tittar i com.plexapp.agents.imdb.log så ser du att du har några länkar till XML-filer. T.ex. dessa två:

http://freebase.plexapp.com/movies/13/1054113.xml

http://plexmovie.plexapp.com/movie/guid/9b/9bf97bcb4219347a99093885a424e80b80921c22.xml

Om du öppnar de två så ser du informationen. I den sistnämnda så ser du att det är två titlar. En engelsk och en svensk. Det gjorde mig mycket konfunderad. Till ■■■■ så förstod jag att det som ser ut som en svensk titel i själva verket är orginaltiteln, och den är dansk eftersom filmen är dansk.

Varken Freebase eller IMDB visar den svenska titeln, bara orginaltiteln och den engelska titeln. Jag hittar dock inget ställe på freebase.com som möjliggör att lägga till en svensk titel. bara ett alias som inte verkar gå knyta till ett språk. IMDB stödjer dock detta, så jag la till den svenska titeln där. Men IMDB tar flera veckor på sig innan dom antingen godkänner eller ger avslag på min förändringsförfrågan. Kan låta lite konstigt att IMDB har med detta att göra då det är freebase som används, men det är faktiskt så att Plex använder Google för att säkerställa bra data, och Google hämtar information from IMDB. Så indirekt så kan mitt tillägg hjälpa dig i framtiden för den filmen.

Dock så är det nog enklast om du manuellt ändrar din metadata för filmen. Vet du hur man gör det?

Tackar för tydlig information om hur man ska tolka saker och ting. Inga problem att ändra manuellt.

Dock har jag lite svårt att tro att jag skulle ha haft sådan otur med de runt 60 filmer jag lagt in så här långt, även som så var fallet vid detta specifika tillfälle. Men nu har jag lite mer på fötterna hur jag ska läsa och tolka loggarna, så ska kolla vid nästa film som läggs in också. Återkommer i tråden om det skulle bli aktuellt med mer felsökning i frågan.

Provade lägga in en till film (Ombytta roller). Även den översattes, och där verkar den svenska titeln finnas tillgänglig. Däremot noterade jag att även informationen om filmen nu blir på engelska. Kan det ändå vara en inställning någonstans?

This topic was automatically closed 90 days after the last reply. New replies are no longer allowed.