Undertext inbakad i MKV-filer

Bump!

Är det fortfarande av intresse att jag tar fram detta eller rullar tråden vidare i andra användares inlägg?

Du och Etherman verkar ha samma problem. Så jag inväntar outputten från Etherman så ska vi försöka hitta vad som är fel.
Som det verkar just nu så finns det en bugg gällande detta om man kör Windows. Eftersom Etherman är Plex Pass-medlem så förutsätter jag att samma bugg finns i de senaste testversionerna (som bara Plex Pass-medlemmar kommer åt), och om det ska fixas måste jag kunna prestera en bättre undersökning än vad jag kan göra just nu. Behöver den exakta MediaInfo-outputten.

Nja. Jag var inte PlexPass medlem från början av denna tråden utan skaffade PlexPass just för att jag såg att där hade blivit någon fix av subbar i de versionerna och numera funkar subbarna i så gott som alla så hade lite glömt bort denna tråden tom :)

Numera är det bara VobSubbar i Plex/Web som inte funkar, utöver det funkar subbar utan problem i Plex HT även om de är inbakade i MKVer. Så det kan jag gott rekommendera för de med problem med subbar att där är stora förbättringar på den punkten i HT :)

Roligt att höra att det löste sig i Plex HT!

Plex HT?

Plex Home Theater. Just nu endast tillgängligt för PlexPass användare och ersätter Plex Media Center. Inte för att jag har någon aning om varför eftersom det till synes är samma program, bara uppdaterat, men att något ser lika ut betyder inte att det alltid är det.

Det är stora förändringar under ytan. Anledningen till namnbytet var att en stor grupp nybörjare inte kunde skilja på PMS och PMC :)

Och du tror de på något sätt skulle ha mindre problem med det med PHT istället? Den stora anledningen till att folk inte kan skilja på dem är för att PMC är gömt på hemsidan, medans PMS inte är det. Båda är Plex och följer man länkarna för att ladda ner "Plex", (märk väl att hemsidan specificerar inte vidare från början), så får man hem PMS... Eftersom de klickat på att få hem Plex, så antar de att de fått hem Plex... Plex Media Center heter ju Plex, alltså borde de ha det. Det problemet löses inte med Plex HT eftersom det fortfarande heter Plex. Det som behöver göras är att tydligare visa på skillnaden på hemsidan. Visa länkar för "Plex Media Server" (inte bara "Plex"), OCH Plex Media Center/Plex Home Theater. 18 vänner som använder plex varav 15 trodde sig ha PMC, resterande 3 hade ingen aning vad PMC ens var för något... Om inte den största anledningen till problemet, så är det iaf en väldigt stor anledning.

Jo, utvecklarna vet om att dagens sida inte håller måttet. Det blir nytt så småningom.
Pratade mer om forumet, wiki och liknande. Mycket enklare att se distinktionen mellan PMS och PHT än PMS och PMC. Det var det jag menade.

Hej!

Jag lånar den här tråden för att presentera ett liknande problem i samma område. Jag kör min PMS på en windows 7 PC, och använder en PS3 som klient. Det är här jag stöter på problem. Jag har en .mkv-fil med inbyggda subtitles, som Plex inte känner igen (de visas inte, och det finns inga “subtitle options available”). Det fungerar dock oerhört bra att se på filmen MED subtitles om jag spelar upp med hjälp av Universal Media Server.

Jag har försökt kolla i loggar efter relevanta felmeddelanden, men vet inte riktigt vad jag letar efter. Är det här något som någon skulle kunna hjälpa mig med? I sådana fall, vad behöver ni mer för information?

Tacksam för all hjälp. Precis som för trådskaparen är det här det enda jag saknar nu i Plex.

Vilken version av PMS använder du?

Ah, sorry, glömde skriva med det. Det är 0.9.7.9-d056f10

Jan 12, 2013 13:32:38:121 [6552] DEBUG - Starting Plex DLNA Server 0.9.7.9-d056f10...<br />
...<br />
Jan 12, 2013 13:32:31:815 [7956] INFO - Plex Media Server v0.9.7.9-d056f10

1. Ladda hem senaste versionen av PMS: http://plex.r.worldssl.net/PlexMediaServer/0.9.7.10.382-e1741bc/Plex-Media-Server-0.9.710.382-e1741bc-en-US.exe Om det fortfarande inte fungerar så går vi vidare till steg 2.

2. Har du testat med en annan klient? Har du testat installera Plex Media Center på din PC för att se om det fungerar där med exakt samma film/avsnitt som det inte fungerar med på din PS3? Skulle vara kanon att veta det innan vi börjar felsökning på en djupare nivå.
PMC är gratis då du kan testa utan att betala något. http://plex.r.worldssl.net/plex-laika/0.9.5.4/Plex-Media-Center-v3213059-en-US.exe

Tack för att du tar dig tid att hjälpa!

Jo, jag uppdaterade (steg 1) och det gav ingen skillnad på PS3:an (“There’s no subtitle options available”). Men, se på tusan när jag installerade media centret på PC:n. Där gick det mycket väl att slå på och av subtitles (med tangentborde, ‘L’ eller ‘S’ för att ändra spår eller enable/disable).

Så jag antar att det är något med DLNA-klienten på PS3:an eller liknande som gör att subtitle-info inte kommer fram. Några idéer var man ska felsöka härnäst? Som sagt har jag försökt att titta i loggarna, men det är som att leta efter en nål i en höstack, jag vet inte riktigt vad jag ska hålla utkik efter… :-).

Well, jag har Mac-versionen av senaste PMS, och med den så fungerar det med undertexter på min PS3:a över DLNA. Så nästa steg:

* Vilket format är det på den undertext som du inte får att fungera. Funkar det med andra format på undertexterna?

Hmm okej, intressant.

Den info jag får ut från filen m.h.a Mediainfo om texten är:

ID: 3<br />
format: UTF-8<br />
Codec ID: S_TEXT/UTF8<br />
Codec ID/Info: UTF-8 Plain Text<br />
Language: English<br />
Default: No<br />
Forced: No

Jag har lyckats att få undertext att fungera med externa .srt-filer, men inte när den är på det här sättet "inbakad" i .mkv-filen.

Intressant. Det ser nämligen helt rätt ut. Om du testar på, säg, 5 olika avsnitt/filmer. Som har inbyggda undertexter, blir det likadant på alla? Jag trodde detta var löst. Men kanske inte just över DLNA. Hmm.

Det borde jag kunna gräva fram och testa. Jag ska prova när jag kommer hem ikväll, återkommer!

Hej igen!

Nu har jag provat ett par stycken och det blir samma sak på alla. Provade dessutom en fil med flera språkspår (Svenska, danska, finska, osv). Inte ett enda dök upp och det gick inte att välja. Mediainfo säger samma sak om filerna också (ja, förutom namnet på språket då det skiljer sig såklart).

Det är ju i alla fall trevligt att problemet är konsekvent! :slight_smile:

Konsekvens är bra, men synd att det är konsekvent fel :slight_smile:

Jag ska kolla med utvecklarna om de har någon aning om en fix kommer snart. Vi får hålla tummarna.