Super at det er kablet.
Vi bliver nød til at tage en ting af gangen - Som jeg skrev skal vi bruge log filer, hvor du har reproduceret den specifikke fejl du gerne vil have hjælp med.
Så hvis der er en film der ikke virker, så sæt den til at afspille indtil du oplever fejl. vent så 5 min og upload logfilerne.
Men kan det ikke godt være at de ■■■■■■ fordi at de ikke er kombitable med Plex?
Jo, det er da en mulighed. Men Plex er ret god ift. understøttelse af forskellige formater, så medmindre filen er enkodet meget uhensigtmæssigt, burde Plex kunne afspille den.
Måden du kan checke det på er at kigge på dit dashboard mens du afspiller - hvis Plex skriver at den laver “Direkte afspilning” af både billede og lyd kan klienten afspiller de formater filen indeholder som de er og forventningen er at det virker.
Hvorfor kan alle mine film så ikke afspille direkte på websiden? Altså inde på plex hjemmeside.
Ja, hvis de er kompitable, ja, så ved jeg ikke hvad der er galt og det vil jeg fandeme gerne finde ud af nu
Ja, det er ikke min computer der ikke er kraftig nok, for jeg kan spille alle uden problemer i VLC. Kan der være noget galt med min router der gør at det lige er dem jeg ikke kan afspille? Eller er det en dårlig router? Det vil jeg ikke mene det er.
Forventer du at nogen kan svare på det spørgsmål uden mere info? Hvor skal vi vide fra hvilke film du snakker om?
Som jeg har skrevet flere gange:
Et specifikt problem af gangen.
Hvis du virkelig er interesseret i at finde ud af problemet er skal du:
Forsøge at afspille den film der giver problemer og send log filerne.
Men 4G er da ikke godt til at afspille film på plex med hvis man er langt væk fra sit hjem eller hvad selvom sin PC er på ethernet kabel? Kan det ikke godt være en udfordring så hvis ipadden eller mobilen er på 4G?
Det kommer an på din afstand og forbindelse til masten - samt belastningen på den aktuelle mast.
Den geografiske afstand til dit hjem har ikke rigtig noget at sige - kun din netforbindelse mellem server og klient.
Du blander lidt tingene sammen.
lad mig give dig et eksemple på hvad der betyder noget:
lad os sige du vil afspille en film i 1080p, med en bitrate på 10Mbit.
Hvis plex serveren har en forbindelse til internettet med en upload på 10Mbit kan den sende filmen afsted til din klient. (I praksis er der noget overhead, så den skulle være lidt hurtigere før det ville fungere)
Men din klient skal også have en forbindelse til internettet der overholder kravet til bitraten - i dette eksemple 10Mbit.
Hvis de to ting er opfyldt og internet forbindelsen på både server og klient er nogenlunde stabil burde det fungerer.
Hvis du nu introducerer en 4K film med en bitrate på 20Mbit har du nu ændret kravet til din server og klient.
Så for at sige det kort: Både server og klient skal have bedre forbindelser end det medie i dit bibliotek med den højeste bitrate.
Kunne det være derfor det er ustabilt.
Fordi da jeg var på arbejde i dag og jeg var på 4G. Så sagde en af mine film den besked. Men når jeg er på wifi er der ingen problemer.
Hvad betyder alt det her: Er det det der er problemet? lad os sige du vil afspille en film i 1080p, med en bitrate på 10Mbit.
Hvis plex serveren har en forbindelse til internettet med en upload på 10Mbit kan den sende filmen afsted til din klient. (I praksis er der noget overhead, så den skulle være lidt hurtigere før det ville fungere)
Men din klient skal også have en forbindelse til internettet der overholder kravet til bitraten - i dette eksemple 10Mbit.
Hvis de to ting er opfyldt og internet forbindelsen på både server og klient er nogenlunde stabil burde det fungerer.
Hvis du nu introducerer en 4K film med en bitrate på 20Mbit har du nu ændret kravet til din server og klient.
Så for at sige det kort: Både server og klient skal have bedre forbindelser end det medie i dit bibliotek med den højeste bitrate.
Fordi da jeg var på arbejde i dag og jeg var på 4G. Så sagde en af mine film den besked. Men når jeg er på wifi er der ingen problemer.
Hvis den samme film som fungerer når du er på wifi, ikke fungerer når du er på 4g er det jo nærliggende at tro det er 4g forbindelsen der ikke er stærk nok.
Du kan jo prøve at køre en speedtest.net lige efter du får den besked om at forbindelsen ikke er stærk nok. Så kan du se hvor hurtig din 4g forbindelse er og sammenligne med bitraten på det medie du prøver at afspille.
Jeg vil nødig råde folk væk fra plex, men det bliver svært for dig at køre din Plex server, uden en basal forståelsen af hvilken bitrate du henter/har medie i. For slet ikke at snakke om at kunne se dit indhold når du ikke er hjemme ved plex serveren over fx. 4g forbindelse…
Du bliver som Plex server administrator nød til at forstå lidt om hvor hurtig din internet forbindelse er (specielt upload).
Din upload skal være hurtigere end de film du vil se, forudsat du vil se dem når du ikke er hjemme.
Den enhed du bruger til at se filmen på skal også have en internet forbindelse der er hurtigere end bitraten på den film du vil se. uanset om det er en 4g forbindelse eller wifi.
Med den specifikke fejl har Plex fortalt dig hvad der er galt - din forbindelse er ikke stærk nok.
Alternativet til dette er at bede Plex serveren om at transkode din film til en lavere bitrate når du ser filmen over fx. en 4g forbindelse - det stiller nogle krav til Plex serveren, men din cpu kan godt håndterer at transkode min. en 1080p (nok også mere).
for at transkode skal du sætte en begrænsning på båndbredde i Plex appen på den enhed du bruger.
Og hvordan gør jeg så det? Og hvorfor virker filmene så nogle gange? O hvordan får jeg den til at transcode til en lavere bitrate selvom jeg er på Ethernet eller wifi? Og hvorfor afspiller mine ikke direkte på hjemmesiden?
Du sætter en begrænsning i den Plex app du bruger til at se filmen. fx. iOS er det “Remote Streaming” under “Kvaliet” i “indstillinger”. Se mere her https://support.plex.tv/articles/205671068-settings-plex-for-ios/ og her https://support.plex.tv/articles/115007570148-automatically-adjust-quality-when-streaming/
Hvis du mener de virker nogle gange under samme omstændigheder, kan det jo være din 4g forbindelse svinger i kvalitet - som den jo selvfølgelig gør hele tiden.
Du sætter en begrænsning i den Plex app du bruger til at se filmen. Som regel under “indstillinger” og “kvalitet” med det kan svinge lidt fra iOS til Android osv.
Du kan læse mere her https://support.plex.tv/articles/227715247-server-settings-bandwidth-and-transcoding-limits/
Hvis du er på en 4g forbindelse vil jeg klart fraråde at bruge Plex.tv og i stedet bruge en app til enheden. Jeg ville altid foretrække en app fremfor hjemmesiden.
Men hvordan kan det være at der aldrig spiller direkte på hjemmesiden selvom jeg er på WiFi og ethernet. og det med kvalitet har jeg prøvet før. Det virkede ikke.